Quote:
Originally posted by MartinL
høres rart ut, men med kun 25.000 billetter solgt til nå med så mye oppmerksomhet og PR rundt Norwegian og Rygge, er jo dette allerede en katastrofe.
Når flygningene er i full gang med annonserte ruter vil Rygge tilby 43 ukentlige avganger med Norwegian. Nå snart 40 dager etter har Norwegian solgt 25.000 billetter.
Tar vi utgangspunkt i at de fleste velger å fly Tur-Retur er det solgt ca 12500 billetter.
Med utgangspunkt i Norwegian sine 733 modeller med 148 seter har de til nå solgt ut ca 84 fulle fly. Med tanke på at det er 5 uker siden offentligjørelsen av Norwegian på Rygge står ikke tilbudet tilgjengelig overhode i forhold til antall solgte seter.
Norwegian har da etter mine beregninger nå ca 39% dekning på sine avganger fra Rygge. (om man regner fem uke salg med fem uker avganger) Jeg tror i motsetning til mange andre at dette er dårlige tall. Norwegians destinasjoner borstett fra Bergen er rene leasure/helgeturer destinasjoner og har ofte pax som booker i god tid. Jeg er også overbevist om at booking tallene i denne første delen av høsten er et ressultat av nettopp all den opmerksomheten Rygge har fått. Jeg tror de fleste har sikret ferie en særdeles billig ferie ved å bestille lanserings billetter fra Rygge fremfor Osl og på den måten er med på å dra opp antall solgte billetter uten å representere det potensielle lokalmarkedet rundt Rygge.
Jeg mener dette er med på å gi et skjevt og uriktig bilde av de billettene Norwegian har solgt fra Rygge. tallet er kraftig dratt opp av pax som ikke i utgangspunktet er regnet som "lokalpax" men som et ressultat av de billige billettene som i startfasen ble lagt ut for å tiltrekke seg pax og oppmerksomhet. (hvem reiser ikke fra Hamar med bil for å få fly for 199kr fra Rygge)
Om dette stemmer har Norwegian et kjempe problem, for jeg klarer ikke å se for meg at booking prosenten går opp ettersom billettprisene øker pr avgang!
|
hehe... Litt av en analyse! Salget har gått meget bra tatt i betrakning at det var et halvt år til første fly skulle ta av da rutene ble lagt ut for salg. Norwegian er så godt fornøyd med salget at selskapet til og med har gått ut med hvor mange billetter de har solgt. Det vil nok ta en del tid før man tjener penger fra
RYG - akkurat som det tok tid fra
OSL - men det er en grunn til at man har valgt å satse på Rygge, det er ikke bare et påfunn slik man nesten skal tro etter å ha lest dine innlegg. Noen ruter fjernes nok, noen flyttes til
OSL og noen flyttes fra
OSL til
RYG. Nå skal erfaringer vinnes og nye markeder skapes.