Hei!
Beklager at jeg ikke har svart før- har vært på jobb!
Synes du har en grei metode- kan godt gå ned til 7,1 ev 6,3- duger i de fleste tilfeller det! Prøv ev med 1/3 eller 2/3 overeksponering. Det blir ikke verre enn at du retter det opp i programvaren. Det sikrer at buken blir lysere!
Har du problemer med Tv- prøv å skru opp
ISO til 200 (men helst ikke noe mer) og still in på ca 1/300-1/400 sek og se om kamera klarer å gi en blenderåpning du kan gå for. Det er ok å godta en blender mindre enn max åpning. Blinker blenderen- er det for mørkt. Prøv da å overeksponer som nevnt tidligere , men ikke mer enn ETT helt steg.
Du kan også prøve med P- se hva kamera velger- og du kan ev justere en av verdiene Blender/lukker og det skal virke på påfølgende bilde- også går den tilbake på auto!
Hold deg unna grønn firkant, for da kan du ikke kompensere for lyset, og plutselig dukker blitzen opp (kanskje):wink
Rådene til atck er greie de, men jeg liker ikke å sette slike regler- og personlig bruker jeg kun Tv i veldig bra lys og f.eks for å være sikker på at jeg fryser bevegelsene (ikke alltid ønskelig det).