Jeg tror som det blir sagt her også at det kommer an på hvem som sitter i innsjekkingen. Madammen reiste med Singapore Airlines i fjor og hadde ingen problemer med å sjekke inn 32 kg. Men det var dog fra en regionalflyplass i Norge og ikke direkte til SQ eget personale.
En annen ting er jo det at når reiser i uka til møter o.l. er det som regel kun med håndbagasje. Hvis jeg for en gangs skyld skal ha med noe ekstra baggasje, ser jeg det som en selvfølge at jeg som en god kunde kan overskride grensen som er satt uten at det skal skape noen problemer. Dette kalles faktisk kundeservice! Hvis ikke får jeg jo starte med å ta med en 20 kg tung stein og sjekke inn hver gang jeg skal fly!
For et par år siden fløy jeg med KLM fra Manila til Amsterdam. Kun en avgang om dagen og innsjekking åpnet tre timer før avgang. Det var 200 mennesker i kø til Economyclass check-in. Og alle stod i kø foran 2 vekter. Der skulle bagasjen veies før man engang kunne komme så langt som til innsjekkingsskranken. Jeg reiste heldigvis på biz og der var det rød løper og ikke en vekt å se ved skranken!
Når man snakker om vekten på passasjerene husker jeg godt et eksempel på en innenriksflygning på Filippinene. Der måtte passasjerene opp på en vekt sammen med sin håndbagasje. Problemet var bare at vekta kun gikk til 100 kg. Så da jeg steg opp på den stod det bare Error i displayet. Dette forstod personalet lite av, så jeg gikk opp og ned av den vekta 4 ganger før det kom en supervisor til med sorry sorry sorry sir. Og fulgte opp med spørsmålet "Can you please estimate a weight, sir?". Følte seg smart da, kan jeg love.