Quote:
Originally posted by Gandalf
Jo, det er system i radio kallesignalene også. Norge begynner med LA t.o.m LN samt JW og JX og 3YA-3YZ. Registreringsbokstavene (landsbokstavene) på fly følger også disse seriene.
Om kallesignalet består av 4 bokstaver eller 2 bokstaver og 4 tall er litt avhengig av om det er et nyttefartøy registrert i Norsk Skispregister eller ikke. Min båt, f.eks har LA3939, men så er den blott til lyst! En annen som også er blott til lyst har LAMA, men det er på en måte Kongen sine lyster som tilfredsstilles der ombord.
Sel-call på skip kalles MMSI numre, og de er litt vanskeligere å huske enn selcall for fly, igjen, min lystyacht har 257656820.
Finnes også skip som har 4 bokstaver og et tall, disse er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister, f.eks LIKJ2
Såhhh... tilbake til luftfart?
Mvh,
"Gammelgnisten"
|
Veldig bra oppsummering. Og dette har jo med luftfart å gjøre - du knytter veldig bra LN-serien inn i dette og de flytende flyplassene var jo utgangspunktet