View Single Post
Old 02-09-2007, 11:57   #15
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default Re: Tog forurenser verre enn fly

"1-Befolkningsgrunnlaget mellom de "store" norske byene er ikke til stede for å forsvare høyhastighetstog. Dersom byene var ti ganger større kanskje! "

Der tror jeg du tar kraftig feil! Husk at flyrutene Osl- BGO/TRD er europas 4 og 5 mest trafikerte rute! Det har i europeisk sammenheng vist seg at hurtig tog tar store jaffs av flytrafikken. Se Tyskland, Frankrike ect....

Med dette i betraktning (at hurtigtog tar et stort gap av markedsandelene til fly) er det faktisk få andre Europeiske byer som har et større potensiale for å få flygende over på jernbane enn Osl - BGO/TRD.

Dessuten vil ikke en slik jernbane kun ta reisende som ellers ville tatt fly. Tenk hvilken gevinst det er i forhold til å få bilister og godstransport bort fra veiene.

Det jeg derimot er skeptisk til dytte "miljø" argumentet for å bygge hurtigtog, da jeg ikke tror det nødvendig vis er så mye mer miljøvennlig. (alle aspekter tatt i betraktning)

Med tanke på tid til å fra flyplassen, sikkerhet sjekk, boarding osv, er det liten tvil om at jernbane vil kunne tilby det beste produktet fra sentrum til sentrum dersom det opprettes hurtigtog mellom de store byene. Jeg ville ikke ha tatt flytog til Gardermonen, sjekket inn, stått i sikkerhets kø, ventet 45 min på at det ble boarding, 50 min i luften og samme reggla i Bergen, dog med flybuss til sentrum, om jeg kunne satt meg i et behaglig tog på Oslo S som tok meg rett til Bergen sentrum på 2,5 timer.

Jeg skulle gjerne ha hørt argumentene for å velge fly (ikke aerofile entusiaster) om det eksisterte et slikt hurtigtog!