Jeg skal ikke være flåsette, men det kan ikke være sånn i over lengre tid for DY.
Er konklusjonen dette: ( etter å ha lest gjennom hele tråden en gang tiil)
NP har mindre bemandling enn i snitt i andre handlingselskaper !
NP har bare kortidansatte som er innleid, dermed ikke oppdatert, mindre kurs, gjør mye feil osv.
Yter dårligere service grunnet at bakkemannskapet må gjøre mye mere, på kortere tid ( flyene til DY står kortere på gate enne andre selskaper !) på lose pax fra flyet, få gjort bording på kort tid, med mindre resusser osv.
Under slike konsekvenser så er lett å miste øyekontakten med våres legitimasjoner, innsjekking går litt galt osv, ødelegger traktoren osv.
Hvem har skyld i dette ??
Tror jeg trygt kan si følgende:
DY som setter betingelsene på hva som utføres, hvor mye som skal bemannes osv og da handlingselskapene gir timepris på utørelse av jobber inkl bruk av materiel - så skjønner ikke jeg at NP kan levere til lavere priser en SA og de andre på
OSL, da NP leier inn mannskap av et bemanningsselskap ( de har ansvaret og kostnader til sos utgifter, pensjon osv) og bemanningsselskapet skal ha fortjeneste i tillegg. Er det noe subsider i NP for å å jobben !!
Dette er bare antagelser og jeg kjenner ikke til hverken anbudpapirer - selskapene og har ikke stillingsbeskrivelse for bakkemannskap osv - men har sette dem i skranken ved gate, sett dem handle kofferter, kjøre, traktor (pushback), fylle på vann, tømme dunken osv, det kan sikkert være mye annet som jeg ikke har sett, Så er dette sagt.
Hvis andre har synspukter og eller fakta - så kom igjen med det.
Jan Støkkebo