Re: Svartehavet/Sofia/Beograd/Budapest - tips?
Reiseforumet er neppe det mest populære på Scanair. Men la meg likevel tilføye at jeg synes at all den negative mediefokuseringen på Bulgaria det siste oppleves som svært urettferdig, i alle fall gitt slik jeg opplevde landet.
Det er mulig at Sunny Beach er noe helt annet enn Golden Sands, Varna og Sofia, der jeg var, men jeg er også en smule irritert over den norske mediedeknigen av Bulgaria i disse dager.
Jeg har selv opplevd å blitt banket av en gjeng engelskmenn på Mallorca, men det var aldri i mine tanker å gå til VG av den grunn. Når man reiser en gjeng med tenåringer til Sunny Beach og forventer billig drikke og fest, så må man tåle at det kan være noen tøffe tak av og til. Og jeg antar at det lokale politiet er drittlei overlegne norske tenåringer ...
..... og for nordmemn flest virker Bulgaria litt "skummelt" - litt mørkhårede folk i Øst-Europa er vel neppe til å stole på etc...?
Jeg skjønner nesten politiet der nede. Selvsagt er de drittlei av skandinaviske tenåringer.
Nuvel - det er var kanskje litt overdrevet. Jeg har selv heller ikke all verdens tro på det bulgarske politiet, men den ene politimannen jeg møtte der nede var meget høflig da han spurte meg om pass, som jeg ikke hadde på meg. "No problem" sa han, men ba meg om å bære det på meg.
Ellers opplevde jeg, som sikkert tidliger sagt, bulgarerne som noen utrolige fredsæle, vennlige, nysgjerrige og hyggelige folk på alle måte. Det være seg de 3-4 hyggelige drosjesjåførene jeg møtte. Det være seg de 2-3 mørke skjønnehetene jeg i fylla prøvde å sjekke opp på stranden på ettermiddagen etter altfor mange strandpils. Det være seg resepsjonistene eller den vanlige oppegående bulgarer jeg hadde kontakt med i Golden Sands, Varna eller Sofia. Det er kanskje det land i verden hvor jeg har vært mest positivt overrasket!!!
|