View Single Post
Old 15-07-2007, 15:36   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Svartehavet/Sofia/Beograd/Budapest - tips?

Togturen Beograd-Budapest med det serbiske togselskapet var meget bedre. Det var bare 5-6 andre passasjerer på på 1. klasse. Prisen var ca 300 kr. Et tysk tv-team var for øvrig med i vognen et stykke på vei, de laget et reiseprogram om Serbia. Ellers hadde konduktøren litt jobb med å kaste ut folk fra 1. klasse som bare hadde betalt for 2. klasse. Bl.a. ble to islandske ungjenter på interrrail forvist. Det ble også tid til en varm lunsj på veien - panert svinefilet med ost og skinke. Såvidt jeg kunne se var det bare to som spiste varmmat og et par som spiste noe lettere mat. Til dette var det to servitører og en kokk - de var ikke akkurat overarbeidet. Men et par mannfolk satt i "baren" og drakk en del - det var tydeligvis politikk som ble diskutert. Og de ble ganske høyrøstet....

Ankom Budapest på ettermiddagen. Og for siste gang på denne turen ble jeg lurt av en drosjesjåfør. Betalte ca 130 kr fra togstasjonen til hotellet. Omtrent det samme som jeg betalte fra hotellet til flyplassen - som er fem ganger å langt. Men pytt. Det var småkjølig første kvelden, men senere ble det brukbart. Budapest er vel kjent for en god del - så jeg oppsummerer ikke annet enn å si at det er en veldig flott by. Men for egen del så synes jeg den er blitt litt vel "turistifisert", f.eks. var vel halvparten av passasjerene på den guidede bussturen nordmenn (trøndere og bergensere, selvsagt...)... og i promenadegaten var det praktisk talt bare turister. Hadde her også dårlige erfaringer med maten og servicen. Fikk et skikkelig måltid på flott restaurant - stekt gåselever er godt. En gang hvert femte år kanskje..

Oppsumert var Svartehavet-Sofia-Beograd-Budapest en meget interessant tur. Personlig hadde jeg minst forventninger til Bulagria, og det var vel også den største positive overraskelsen. Dette gjelder faktorer som folk (som er veldig hyggelige, bortsett fra drosjesjåførene), prisnivået er lavt og maten synes jeg faktisk generelt var bedre i Bulgaria enn i Budapest. Dessuten er strekningen Varna-Sofia også naturskjønn.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote