Quote:
Originally posted by OJB
Her er jeg helt enig med Kjos. Vi betaler jo allerede miljøavgift i eksisterende avgifter noe folk flest ikke er klar over.
Skal man diskutere miljøavgifter må man ta hele samfunnet under ett opp til vurdering for å finne en balansert avgiftsystem og ikke bare gå løs på en transportsektor fordi det tilsynelatende virker lettvint.
Hva med busser som spyr ut eksos? Hva med ferger og båter? Hva med tog,diesellokomotiver/vogner?Lastebiler/personbiler? Motorsykler(inklusive motorsykkelen til stortingsrep. Hallgeir Langeland fra SV)? Hva med alle bøndene til Åslaug Haga sine traktorer og f. eks. bønder med drivhuset som man fyrer med olje og produserer grønnsaker det smaker gress av?
|
Misforstå meg ikke. Jeg mener ikke at man kun burde se på luftfarten og kun pålegge kvoter i luftfarten, men det jeg mente var litt tøvete var å si at disse kvotene ikke har en effekt på kort sikt. Det er ikke så mange klimatiltak som har effekt på kort sikt...
For ordens skyld så bør det vel poengteres at det ikke bare er transportsektoren som belastes med miljøavgifter.
Det er også slik at enkelte aktører er seriøse når det gjelder disse frivillige CO2-avgiftene.
SAS har vel alliert seg med noen som er "godkjente" (dvs. bl.a. kontrollert av
DNV og andre).