View Single Post
Old 06-07-2007, 10:26   #16
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,575
Default Re: Flykvoter - en fiasko?

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by Someone

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet.asp?id=258342&cat=66

Og Norwegian og Kjos går mot kjøp av CO2 kvoter da også de mener det er ett hysterisk virkemiddel outen virkning
Dette er jo litt tullete av Kjos - kanskje spesielt dette utsagnet "- Disse kvotene hjelper ikke miljøet på kort sikt, sier han til Finansavisen."

Det er nok helt riktig at det ikke hjelper klimaet på kort sikt, men det er vel ikke på kort sikt at vi har klimautfordringer - det er jo de langsiktige effektene av klimautslipp som er problemet.....

I tillegg så er det jo slik at man kanskje ikke ser for seg at disse kvotene nødvendigvis skal redusere utslippene i luftfarten direkte, men at man f.eks. kan bruke disse pengene til tiltak for å redusere utslippene andre steder (gjennom den såkalte CDM-ordningen som ligger i Kyoto-avtalen). Når det gjelder CO2-utslipp og reduksjoner i utslippene så spiller det fint liten rolle om utslippene reduseres i Norge eller i Kina, et sted i Afrika eller i Russland.
Her er jeg helt enig med Kjos. Vi betaler jo allerede miljøavgift i eksisterende avgifter noe folk flest ikke er klar over.
Skal man diskutere miljøavgifter må man ta hele samfunnet under ett opp til vurdering for å finne en balansert avgiftsystem og ikke bare gå løs på en transportsektor fordi det tilsynelatende virker lettvint.
Hva med busser som spyr ut eksos? Hva med ferger og båter? Hva med tog,diesellokomotiver/vogner?Lastebiler/personbiler? Motorsykler(inklusive motorsykkelen til stortingsrep. Hallgeir Langeland fra SV)? Hva med alle bøndene til Åslaug Haga sine traktorer og f. eks. bønder med drivhuset som man fyrer med olje og produserer grønnsaker det smaker gress av?
Slik kan man holde det gående og liste opp inkonsekvens av tøvete forslag om å kun gå løs på flybransjen.
Jeg for min del anser miljødebatten her til lands for å være svært ubalansert og det forundrer meg hvor stor plass den får i mediabilde og hvor lite profesjonelle journalistene er til å skape en balansert debatt og drive undersøkende journalistikk i saken.
At frivillig CO2 avgift så langt ikke har gitt den uttelling noen har håpet på tar jeg som et tegn på at folk flest er både uenige i dette og synes at de betaler nok avgifter som det er.
Hele avgiftsystemet er noe tøv og et eneste mediajippo slik det fremstår idag.
Nei, la oss heller få fokus på Aslaug Haga's sine bønder som kjører rundt i noen traktorer som ser ut anleggsmaskiner de kan bruke i gruvene på Svalbard. Er ikke de litt overdimensjonert?
Her på Jæren brukes de døgnet rundt, ofte av 16åringer som skal på dans på fredag og lørdagskvelden. Burde det ikke være en miljøavgift for slik kjøring? F.eks. 500kr pr gang?
OJB is offline   Reply With Quote