View Single Post
Old 03-07-2007, 13:55   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Svartehavet/Sofia/Beograd/Budapest - tips?

Da gleder jeg meg til Budapest i morgen. Ellers maa jeg si at jeg hadde litt fordommer mot Bulgaria paa forhaand, men disse har vist seg totalt ubegrunnet. Golden Sands maa vaere et utmerket alternativ til mange andre sydenmaal, det er vesentlig billigere - og viktigst er det at folk er hyggelige. Litt smaaharry er det at et bulgarsk band setter inn med "Nei saa tjukk du har blitt..." men saant kan aksepteres i noen dager... Ellers var Varna en meget hyggelig by, med lange og fine gaagater, der flotte eksemplarer av lokalbefolkningen promenerte (dette er nok en ferieby for bulgarere). Litt tynt med uteservering ved promenaden naar det gjelder mat, men ellers en by med overraskende style. Og en strand som i hovedsak befolkes av andre enn naboen. Sofia er litt mer shabby, med litt moerke og triste gater etter 21-tiden. Men en spennende by. Og ikke minst paa alle maater billig. Man kan sitte i timesvis paa en brukbar restaurant uten at det koster mer enn en hundrelapp. Maten er generelt bra !

Togturen Sofia-Beograd gikk paa foerste klasse. Men - hva er det? Seks personer i en sliten og skitten kupe i stedet for aatte. Pussig nok havnet jeg i samme kupe som fire andre ryggsekkturister, bergensere i midten av 40-aarene. Det var jo litt hyggelig, men det ble trangt, og jeg tok i stedet nabokupeen i besittelse, der man fikk meget god plass. En av bergenserne var "togekspert" og var sikker paa at det skulle komme paa en spisevogn etter hvert. Det gjorde det IKKE. Og det var heller ingen annen servering underveis! Ettersom vi da var kommet inn i Serbia, kunne heller ikke leva eller euro benyttes paa de faa stoppene underveis. Jeg klarte meg med litt skinke, to oel og to iste underveis. Det holdt akkurat, for det tok vel over 9 timer hele seansen. Toget gikk fryktelig tregt og seint fra Sofia til Nis, men deretter tok et elektrisk lok over, og det gikk mye raskere. Men det var ogsaa flere stopp. Hvordan toalettet saag ut kan ikke beskrives ...

Nuvel, to dager i Beograd er nok. Haar fatt med borgen - militaermuseet var dessverre stengt i gaar, og jeg orker ikke traske tilbake naa. Spiste for oevrig en meget bra middag i gar for 300 kr...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote