View Single Post
Old 27-06-2007, 22:20   #14
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: Om mulig salg av SGS


"Knoklingen" mellom flyselskapet SAS og groundhandleren SGS har oppstått fordi marginene i bransjen har blitt langt mindre de siste 10 årene.
Når krybben er tom - biter som kjent hesten..

I forbindelse med utskillingen av SGS som eget selskap ble det enighet om noen retningslinjer som sikrer at kontraktene fortsatt skulle kjøpes "inhouse". Ett av disse kriteriene var at den interne tilbyderen (les SGS) skulle være konkurransekraftig i markedet (gi markedspris).

Det er ikke til å stikke under en stol at tidligere SAS Braathens mente SGS var "drittdyre". På tross av dette klarte ingen å dokumentere dette - da det ikke fantes reelle konkurrerende tilbydere (+ dyktig SGS ledelse).

SGS største handicap er opp mot 30% Overhead kostnader.. Når en legger til at omsetningen sist år hadde gitt langt bedre avkastning plassert i en lønnskonto enn å drive ground handling, gjør vel spørsmålet om ett salg som frigjør kapital berettiget.

Min påstand er at det er SGS selv som har satt seg i denne situasjonen! Skal en drive butikk må en tilpasse seg markedssituasjon - helst lede utviklingen!

Så lenge faglige får lov til å sette brekket på strammeste hakket i ren fobi for forandringer vil SGS ikke være liv laga
apron is offline   Reply With Quote