"Knoklingen" mellom flyselskapet
SAS og groundhandleren
SGS har oppstått fordi marginene i bransjen har blitt langt mindre de siste 10 årene.
Når krybben er tom - biter som kjent hesten..
I forbindelse med utskillingen av
SGS som eget selskap ble det enighet om noen retningslinjer som sikrer at kontraktene fortsatt skulle kjøpes "inhouse". Ett av disse kriteriene var at den interne tilbyderen (les
SGS) skulle være konkurransekraftig i markedet (gi markedspris).
Det er ikke til å stikke under en stol at tidligere
SAS Braathens mente
SGS var "drittdyre". På tross av dette klarte ingen å dokumentere dette - da det ikke fantes reelle konkurrerende tilbydere (+ dyktig
SGS ledelse).
SGS største handicap er opp mot 30% Overhead kostnader.. Når en legger til at omsetningen sist år hadde gitt langt bedre avkastning plassert i en lønnskonto enn å drive ground handling, gjør vel spørsmålet om ett salg som frigjør kapital berettiget.
Min påstand er at det er
SGS selv som har satt seg i denne situasjonen! Skal en drive butikk må en tilpasse seg markedssituasjon - helst lede utviklingen!
Så lenge faglige får lov til å sette brekket på strammeste hakket i ren fobi for forandringer vil
SGS ikke være liv laga