Quote:
Originally posted by JetBlue
Og forøvrig, det er ingen som har kommentert at det verken er dumt å reise med Ryanair, eller at alle bor ved hovedflyplasser. Topic her er etter mitt syn at Ryanair merker konkurransen fra andre LCC, hvilket ikke burde overraske noen.
|
Det är inte bara konkurrensen från andra
LCC som orsakar att Ryanair går något sämre än tidigare.
Den viktigaste orsaken tror jag är den otroligt höga expansionstakten som Ryanair driver nu. För två år sedan så gick Easyjet om Ryanair under två enskilda månader. Då hade U2 och FR ungefär 23 miljoner passagerare per år (R12). Nu har FR över 40 miljoner passagerare. Det är svårt att hitta fler destinationer som blir lönsamma. Det syns bland annat på att nyare rutter från FR är längre, ofta till södra Spanien, Portugal, Italien mm. Det ger färre flygningar per dag och avviker från grundkonceptet med många korta flygningar varje dag. Dessutom så har man klokt nog släppt på kravet att alla rutter ska gå minst varje dag. Nyare rutter går ofta 3 eller 4 ggr i veckan.
En annan del är den kraftiga höjning av skatter som gjordes vid årsskiftet i UK gör att Ryanairs 1-kr biljetter (de där som i själva verket kostar 100-200
SEK) gick upp till 300
SEK (exemplet är en enkel
STN-
NYO). Det slår ganska hårt på den del av kunderna som är extremt priskänsliga. 10
GBP i skatt slår procentuellt sett mycket hårdare på en biljett för 15
GBP än en för 100.
Jag tror att
MOL och FR nu försöker genomföra en klassisk marknadsledarstrategi. Genom att ha lägst produktionskostnad kan man sänka priserna. Det ger ju lägre intäkter för FR, men det kommer att skada konkurrenterna ännu mer som har högre produktionskostnader. Man vill väl skynda på konsolidering och utslagning av de många bolagen inom
LCC.
Återigen är det nog bolag som Sterling och de tyska
LCC som ligger i farozonen här. Easyjet verkar klara sig bättre ekonomiskt än dessa men lär också drabbas om priskriget blir så stort som
MOL säger...