View Single Post
Old 20-06-2007, 22:32   #8
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: NFs kravliste - crew security

Quote:
Originally posted by KennethGS

Ifølge luftfartsloven så er det én person som har "øverste myndighet" i et luftfartøy. Kanskje man bare skulle latt kapteinene være fritatt?

I luftfartsloven står det: "Fartøysjefen har høyeste myndighet ombord."
Din mikroflygerkverulant, du skjønte sikkert poenget

Quote:
Originally posted by KennethGS
Quote:
Piloter kan i dag, med dagens regime, lett ta med seg hva man måtte ønske ombord uten securitys viten.
...og det skiller dere fra hvem?
Det skiller ikke pilotene spesielt fra noen andre grupper som jobber på en flyplass og som er sikkerhetsklarerte, men pilotene (NF) snakker for egen yrkesgruppe og ikke for alle andre grupper. Logisk nok.

Quote:
Originally posted by KennethGS
I bunn og grunn så er sikkerheten i luftfarten basert på teamarbeid, og at alle parter gjør sitt for at ikke noe skal skje. Sikkerheten hviler ikke ene og alene på pilotene, men at ALLE involverte gjør jobben sin.
Ingen er uenige i det, men igjen så snakker NF for pilotene, ikke for alle andre

Quote:
Originally posted by KennethGS
Det jeg ikke skjønner er hva som er det store problemet med å passere igjennom Security som alle andre? De fleste ser jo ut til å takle det til daglig?
Ok, bare for å ta det praktiske, så kan du ta med deg en stor koffert på 10-20 kg og en pilotkoffert på jobb hver dag. I tillegg tar du på deg en uniform med mye metall.
Så flyr du rundt i Norge til forskjellige flyplasser, du går gjennom diverse scanner-sluser som alle gjør forskjellige utslag, noen steder må du av med skoene, andre steder beltet, og kanskje også uniformsjakka. Og andre steder trenger du ikke ta av deg noe som helst. Hvorfor? Fordi alle slusene har forskjellig innstilt følsomhet selv om de i utgangspunktet skal være like. Kofferten og pilotkofferten må du også regne med å åpne. I tillegg har personalet på enkelte flyplasser egne særrutiner, noe de egentlig ikke skal ha. Og når ting begynner å fungere på den måten, så blir det både slitsomt og lite logisk.

Så at du ikke skjønner det store problemet kan jeg skjønne, siden du antakeligvis går gjennom sluser som du kjenner til, du har kanskje med deg det samme på jobb hver dag slik at du vet hva du må ta av deg osv?

Og i tillegg finnes det jo crew som aldri sikkerhetssjekkes på noen av flyplassene. Snakker da om crew som flyr cargo/post. Er ikke de en sikkerhetsrisiko på lik linje med piloter som flyr passasjerer? Eller hvordan var det med denne logikken igjen?

Quote:
Originally posted by KennethGS
Går det ikke an å putte egoet i håndbagasjen et øyeblikk når man møter på en vekter med manglende evne til å håndtere den myndighet han er tildelt, og heller rapportere vedkommende? Det klarer jo alle vi som jobber på bakken dag ut og dag inn?
Problemet er at når egoet legges i håndbagasjen, så kommer plutselig vekteren og vil at det skal tas ut igjen fordi det må sikkerhetsklareres!!

Alle skjønner at sikkerheten på flyplasser er viktig, både de som flyr og de som jobber på bakken, men den praktiske gjennomføringen slik den er i dag er ikke spesielt logisk og strømlinjeformet. I hvert fall ikke for oss som beveger oss rundt på forskjellige flyplasser og ser forskjellene. Men ting er på bedringens vei. Ta f.eks. Tromsø Lufthavn hvor crew/pax nå kun trenger å gå gjennom 1 sluse for deretter å bevege seg fritt i terminalen. Tidligere måtte man gjennom en sluse for å komme til crewrom og noen av gatene. Skulle man på kafeen, måtte man ut av sikkert område, og så inn igjen. Og skulle man bytte gate/fly fra en del av terminalen til den andre, måtte man også gjennom security på nytt. Heldigvis er den tiden forbi og arbeidsdagen blir faktisk ganske mye lettere!

KennethGS, jeg registrerer at du er veldig fornøyd med security slik det fungerer i dag siden du ikke skjønner noen av kravene fra NF? Eller er det slik at du ikke er enig fordi det kun er en enkelt yrkesgruppe som stiller kravene?
LN-BRK is offline   Reply With Quote