Quote:
Originally posted by slowandsilly
For å snu på det; hvorfor ikke?
Når politi og toll (!) er fritatt, hvorfor skal ikke de to personene som har "øverste" myndighet ombord i et luftfartøy (iflg luftfartsloven) få fritak?
|
Ifølge luftfartsloven så er det én person som har "øverste myndighet" i et luftfartøy. Kanskje man bare skulle latt kapteinene være fritatt?
I luftfartsloven står det: "Fartøysjefen har høyeste myndighet
ombord."
Det står ikke noe om at fartøysjef har myndighet utover flyet og det ombord, noe Politi og Tollbetjenter har.
Siden da pilotenes "øverste myndighet" er langt mer begrenset, så vil det å sammenligne deres myndighet med den myndighet tildelt Politi og Tollbetjenter på og utenfor en flyplass, som noe malplassert og kanskje et snev av ønsketenking.
Quote:
Piloter kan i dag, med dagens regime, lett ta med seg hva man måtte ønske ombord uten securitys viten.
|
...og det skiller dere fra hvem?
Quote:
Til slutt. Piloter sitter i den spisse enden med kontrollen over luftfartøyet. Svært lite kan stoppe en pilot i å navigere hvor han vil.
|
Klassiker.. Lurte på når den ville dukke opp.
Det som kan stoppe det er den andre piloten. Så hva ville vært mer praktisk? Øksa i cockpit? ..eller et stikkvåpen som ikke gir en advarsel i form av at man bruker hele cockpit på å gi den fart?
I bunn og grunn så er sikkerheten i luftfarten basert på teamarbeid, og at alle parter gjør sitt for at ikke noe skal skje. Sikkerheten hviler ikke ene og alene på pilotene, men at ALLE involverte gjør jobben sin.
Å bare for å ha sagt det: Jeg har ikke noe imot piloter, men siden ingen andre ville diskutere dette, så tok jeg opp hansken.
Det jeg ikke skjønner er hva som er det store problemet med å passere igjennom Security som alle andre?
De fleste ser jo ut til å takle det til daglig?
Går det ikke an å putte egoet i håndbagasjen et øyeblikk når man møter på en vekter med manglende evne til å håndtere den myndighet han er tildelt, og heller rapportere vedkommende?
Det klarer jo alle vi som jobber på bakken dag ut og dag inn?