Quote:
Originally posted by vs 200
ja sant det men tilbyderen som er et flyselskap i dette eksemplet betaler for tjenestene til et handling firma, og hvis da ingen er interessert i å handle for den prisen så må man opp i pris fra flyselskapet sin side, og da er det handling agentene som faktisk bestemmer prisen og sier ikke at de bestemmer hele pakka men de har da innflytelse og det skjer ofte at handling firmaer sier nei til et selskap fordi prisen er for lav..
|
Jo sånn er det i forhandlinger, mann gir litt og tar litt. Men poenget er at alle står under et stort press fra sine kunder om å få ned prisene, både handlingselskaper og flyselskaper. For dette handler til syvende og sist om å kunne tilby billetter til lavest mulig pris for å kapre markedsandeler. Så på en måte skal jeg være enig med deg og si at det ikke er kunden som bestemmer prisen. Vanlige folk ser etter den laveste prisen og det er det selskapene som bestemmer. Og da er det vel heller slik at det konkuransen de imellom som presser ned prisene.
Slik er det med fri konkuranse. Dessverre så går det i denne bransjen gjerne ofte utover kvaliteten på det som skjer på bakken og kanskje litt mindre opp i lufta. Vi som har jobbet på Gardermoen(og andre flyplasser) har sikkert sett nok eksempler på dette. (har bilder av SA-stuere som sover i push-back foresseten). Dette er virkeligheten vi lever i og må leve med.
Men for å kommentere BA's overgang til NP. De klarer det sikkert. SA klarte det i 1998 og de kunne ikke mye da. De blir helt sikkert masse problemer de første måneder men gi det litt tid.
Hilsen,
Laurenz