View Single Post
Old 29-05-2007, 22:31   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: En liten Hovedstadstriangeltur - uten fly

Ankomst København var i halv-ni-tiden, og til å begynne med skjedde det ikke stort. Dagen gikk ellers med til litt spising, en kjapp tur innom "Ripleys Believe it or not", som vi plutselig oppdaget hadde åpnet, slik at vi kunne gå dit mens vi ventet på at voksmuseet skulle åpne, som vi endte med å ikke besøke allikevel... Tuslet så nedover Strøget, tuslet en runde rundt Nyhavn, samt en tur over mot Kvæsthusbroen (DFDS' gamle anløpshavn..), for å finne et hotell som min søster mente hun hadde bodd på engang.. Avsluttet med is og pils/cola på Kongens Nytorv, før bussen tok oss til DFDS-terminalen, og M/S Pearl of Scandinavia. Enkelte har kanskje "Crown of Scandinavia som sin favoritt, men etter å ha reist med begge to (Crown i fjor, og Pearl for to år siden), så var det på en måte litt godt å komme tilbake til Pearl.

Etter ankomst DFDS-terminalen, ble det litt venting før innsjekking åpnet, men når den gjorde det, gikk det fort.. Men jeg synes godt DFDS kunne tenkt ut et slags kø-opplegg. Mens vi (og flere bak oss..) stod og ventet, kom alle de som bare hadde vært noen timer i land (som ikke må sjekke inn på nytt) gående mellom køen og skranken, og da de åpnet en tredje skranke, rakk jeg ikke bort pga. "pensjoniststrømmen", før noen andre plutselig tok den skranken fra en helt annen retining..

Etter innsjekk, gikk vi ombord, og fant lugaren, som var av typen "Innvendig lugar med køyeseng - altså ingen fancye Commodore-lugarer som bl.a. Blackhawk snakker så varmt om (Jeg MÅ prøve en sånn lugar en gang..). Men de har sine fordeler:

- Kort vei, da de billigste lugarene ligger på lavere dekk
- Et bad som er "effektivt" lite. Man kan dusje mens man sitter på do!
- Og ikke minst, de er billige!

Mat skulle også spises ombord, og valget falt på buffet-restauranten "7 Seas", hvor man for 216 (danske) kroner kan spise så mye man vil (Egentlig ikke, da man faktisk ikke disponerer bordet mer enn 1 time og 45 minutter, men det holdt lenge allikevel..).

Etter to turer de to siste årene, med tilhørende middag i 7 Seas begge ganger, ble jeg faktisk imponert! Denne buffeten overgikk de to forrige med glans! Noe som riktignok trakk litt ned, var naboene, men det skal ikke DFDS lastes for. To mødre med tilsammen 4 barn, som bl.a. skulle leke at de var på "fiin restaurant". Ikke ante jeg at man krabbet under andres bord på fine restauranter.. Men vi fikk da spist, og den hyggelige, tykke gamle danske kelneren unnskyldte bråket etter at de hadde gått..

Så ble kvelden avsluttet i "Columbus Nightclub" med et par drinker (takk til servitør Mette L, som introduserte meg for den fantastisk gode "Mojito Royal", som også var en av de dyreste forresten..), og tilhørende østeuropeisk danseband. Ja, jeg liker faktisk de bandene som spiller på sånne båter, da de har en tendens til å plukke ut låter jeg faktisk liker.

Her gjør jeg et forsøk på skape et nytt slagord for Icelandair

"When in Rome do as the romans do, when in Copenhagen, do as the copenhagers do.."

M/S Pearl Of Scandinavia

Noen medpassasjerer. Jeg trenger vel ikke å nevne at det ble en hel**kes fest ombord??

Så håper jeg bare ingen henger meg for at jeg poster en flyløs tripreport..
Jo forresten, jeg så en fyr med en Aeroflot t-skjorte på toget..
Martin is offline   Reply With Quote