Quote:
Originally posted by fokkeren
Er det noen hva det koster å leie eller lease en B737-800 i året og flytid på 3000 timer En ny B737-800 koster vel nytt ca 250 millioner kroner med rabatt mener å lest.Så Norwegian må vel fly skjorta av seg for å tjene penger på dette eventyret
|
Dette er noe selskapene langt på vei ønsker å holde hemmelig av konkurransemessige hensyn.
Det er mange faktorer som spiller for hvilken leie pr måned og vedlikeholdsavsetninger i USD pr fløyet time(wheels off -wheels on) selskapene betaler.
Selskapets kreditt rating er en faktor andre kan være;
-lenge på leieperioden
-USD kursutvikling(de fleste leiene går i USD)
-vurdering og fastsettelse av residual value
-låne arrangement i bank hvis det er snakk om Sale and leaseback
-LIBOR(London Interbank Rente)
-Antall fly man eventuellt leier fra samme lessor
Så det er en rekke finansielle faktorer som spiller inn og kan variere leien betydelig for to forskjelige fly av samme type og årgang samt teknisk tilstand.
Det har også mye å si hvor flinke selskapene er til å forhandle leie/låne betingelser i finansmarkedet7lessormarkedet.
Jeg kan røpe at når vi i Norway Airlines gikk til anskaffelse av de første 737-300 i Norge så ble disse kjøpt for 28.75mill. USD i 1987.
Leien varierte fra 310.000USD til 285.000USD pr måned etter som USD kursen varierte de første årene. I tillegg hadde vi vedlikeholdsavsetninger på 220USD pr fløyet time.
På det meste betalte vi 70.000USD til lessor pr måned i vedlikeholdsavsetninger så kan man jo regne seg fram til hvor mange timer vi fløy en aktuell måned.
Når DY nå skal leie inn materiell så er jo leien forsøkt holdt hemmelig, men siden eier(lessor) tinglyser låneavataler , sikkerhetsdokumenter og annen finansiell styrende dokumentasjon i luftfarttøyregisteret kan disse fåes ved hendvendelse til registeret mot en kostnad.
På den måten kan man få innsyn i de enkelte leieavtaler om man ønsker siden farttøyregisteret er et offentlig register.
Jeg tror nok at selskapene imellom skaffer seg informasjon underveis om hverandres leieavtaler.
Jeg erfarte i alle fall intet problem med dette i sin tid. Dog er innholdet noe man ikke publiserer på "bygda".