Thread: Smart av SAS
View Single Post
Old 15-12-2004, 23:10   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Smart av SAS'

Quote:
Originally posted by DY


Quote:
Originally posted by LN-KGL


Foretrekker heismontører med autorisasjon jeg, på lik linje med at piloter har lappen for det de gjør, teknisk personell som vedlikeholder flyene har sine papirer i orden .... slik kan man fortsette innen uhorvelig mange arbeidsfelt ..... det vil ikke være bra at det hadde vært som innen taktekkerbransjen
Men du har ingenting i mot at det er stuere i cocpit og piloter som har walk around vil jeg anta.
Merkelig at man i alle andre land klarer å både montere og vedlikeholde heisene uten egne heismontører, men har dyktige elektrikere som selvsagt har kompetanse på fagfeltet. I Norge er det kun heismontører som har lov til å gjøre dette, og dermed holder dem fagkunnskapen tett inntil brystet, men tviler på at det ikek skulle la seg gjøre å la norske elektrikere gjøre jobben. Kan ikke huske å ha sett at det er flere ulykker med heiser og rulletrapper etc i andre land enn det er i Norge. Men vi skal jo være annerledes - så da så....
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (sammenslått DBE og Eltilsynet) har en bra forklaring av forskjeller mellom de forskjellige kategorier av elektrikere og hvilke krav det stilles til dem. Det er ikke alltid vi menige har greie på dette, så kanskje en titt på denne forskiften vil avklare litt (som forøvrig er basert på et EU direktiv og derved gjeldende innen EØS-området - så også i disse landene forlanges det autorisasjon, men navnet på dyret er ikke heismontør)
http://www.dsb.no/Dokumenter%5Cforsk...trofagfolk.doc

Hilsen kjemiker, med spesialfelt i kvalitetssikring, sikkerhet, informasjonsteknologi, design, prosjektledelse, internasjonal handel, asiatiske spåk og litt mer
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote