View Single Post
Old 20-04-2007, 16:06   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default FLYING BLUE - EN EVALUERING

Neste uke, 26. april, kommer Freddie Awards og da braker det vel løs her på forumet.
Så jeg vil før det ta en evaluering av FB.........

I DAG ER DET ÅTTE DAGER SIDEN JEG STARTET , NÅ LAR JEG DENFRA WORD-FORMAT TIL FORUM-FORMAT. Litt langt, men håper dere leser igjennom ........

INNLEDNING:

Først en liten bakgrunn om oss og vårt reisemønster. Min kone og jeg er i den heldige situasjon at vi kan foreta mange reiser i året. ”Egen sjæf” og heldigvis ingen faste ansatte som kan bli syke , streike, lage intriger etc etc.. Du verden hvor velsignet vi er.......

Men siden alle reiser er betalt av oss selv, er C-klasse aldri aktuelt. Ingen av reisene er jobbrelatert. Kan leve med 31” over 12-14 timer , og da blir det flere kroner på destinasjonen. Liker ikke gymnastikk, men hvis dere har sett meg halvveis i en 12 timers leg, ville dere trodd at jeg var et slangemeneske !! Det er egentlig ikke mye forskjell på 31” og 32”, alt avhenger av setetypen som teller så mye. Det monner først mer ved 33” til 35 ”. Men bredden er jo den samme. Skuldergnissing der også.

Har jo hatt en del C-klasseturer, men kun oppgradert. Selvfølgelig er det flott, men ikke verd betaling fra privat lommebok. Heller ikke poengoppgradering er verd poengene heller.

Viktigste for oss er å reise mest mulig, og da teller pris veldig mye. Om vi skulle vinne 6 mill i lotto, vil vi fortsatt fly monkey. 6 mill i C-klasse ville ikke vare lenge med vårt reisemønster med de prisene !! Penger rett i dass........ Bruker heller penger på å bo godt noen dager enn 12 timer i C klasse ( hvor man ofte sover bort pengene også ).

Da SK for vel to år siden begynte med ”SK25bonusprosent”, gjorde vi umiddelbart EuroBonus til program nr. 2, OG BESTEMTE OSS FOR FLYING BLUE som program nr. 1.

Vi har vært sølv i EB mesteparten av tiden siden vi ble medlem i 1992. Gull er ikke oppnåelig siden vi ikke flyr C.

Er fortsatt sølv , men takket være LH og andre Star-partnere. De mikroskopiske poengene vi får fra SK utgjør vel kun 10-15 % av inntjeningen på de 20.000 som trengs for sølv. Men fra høsten 2008 er det jamnt slutt på sølvmedlemskapet, antar jeg. Savne det vil vel heller ikke., snarere tver i mot med FB.

Fra nå av av samler i vel opp SK ”mikropoeng” med et håp om en gratistur til BGO. Men det blir nok en LH innimellom som drar opp poengsummen. Har sansen for det selskapet.

Men har en del poeng å brenne av før den oppsamlingen. Flyr SK kun når de er billigst, og det betyr vel kun noen destinasjoner i Sør-Europa ( pr. i dag ) . Uansett har SK meget gode direkteforbindelser. No-frills service, men brukbar benplass. Men siden de nye -700 får 141 seter så er vel det snart i DY-standard der i gården . Undrer om resten av flåten blir ombygd også ??

Muligens tar vi også i framtiden flighter med et annet ”system”, uten bonuspoeng, f. eks. Oneworld, dersom prisen gjør det fordelaktig. Har jo gått over til BA på London.

Valg av bonussystem er jo avhengig av hvor en drar og bonuspoeng har ofte også en ”pris”. Null poeng kan være meget økonomisk av og til. En skal ikke se seg blind på poeng.:exclamati

OPPTJENING:

Vi byttet da til KL’s Flying Dutchman som etter kort tid ble Flying Blue . Poengene raste inn og kort tid etter vi ble sølv, fikk vi brev om at vi personlig ville få 9.000 poeng extra dersom vi fløy ytterligere 4 flighter inne ca. 3 mnd. Det var ikke noe problem, siden vi allerede var booket og betalt en tur til NYC !! Det var fire sektorer.

Senere kom et tilbud fra Skyteam ( tidlig 2006 )om 2.000 poeng ekstra på alle longhaul innen noen måneder. Greit 12.000 raste inn. Måtte bare registrere oss på skyteam.com.

MERK!!!et skal i rettferdighetens navn legges til at KL/AF/NW har 25 % også ( V klasse på KL og L på AF ). Men i så fall er deres 25% - poeng pris ofte kr. 1.500 lavere enn enn SK sin tilsvarende. SK gir jo 25% poeng på priser de for 3-4 år siden ga full pott med 100 %. Bare for ca. tre år siden fløy vi ofte til USA for litt over kr. 3.000 i V-klasse med full uttelling.

KL/AF sine 100% poeng priser ligger ca. Kr. 1.800-2.000 under SK sine tilsvarende. Har sammenlignet med bl.a. vår tur med AF til NYC kommende september.

Og for oss som er ofte i USA er det greit å tjene poeng på CO’s direkteflight til EWR istedenfor en ekstra rundtur i Europa på 3-4 timer.. De opererer ikk med noe 25 % så vidt jeg kan se !

Uansett er NW via AMS også topp til ”over there ”. De nye A330 er bra og topp betjening. Har i tillegg sansen for AF’s nye 777 . Med et slikt fly ( særlig deres økonomiklasse ) kan man bite i det sure eplet og dra via CDG ! Derfor NYC med dem i september ( joda, jeg vet , skrekkelige CDG )

FORDELER MED SØLV

Sølv hos SK har egentlig kun en fordel, innsjekk på Business skranken på OSL og et fåtall andre plasser hvor de flyr.

For oss betyr det lite likevel siden vi sjekker inn på nettet til Europa-destinasjoner ( eneste steder hvor vi nå benytter SK ) og går rett til gaten.

FB har elite/business check-in for sølv over hele verden hos Skyteam-partnere. Dessuten pre-boarding også for sølv.

EB gir kun 15 % ekstra poeng ved sølv BARE PÅ SK FLIGHTER. IKKE ANDRE STAR FLIGHTER....

FB har 50% ekstra poeng ( 75 % på gull, 100 % på Platina ) PÅ ALLE FLIGHTER MED SKYTEAM-MEDLEMMER !!

Nok en grunn til å droppe Eurobonus..

UTTAK AV BONUSREISER:

Dette er det ALLER BESTE ved FB. Bare det er nok til å bli medlem !!!!

Tok nettopp ut en tur til Papeete, Tahiti med AF ( A319, 772ER, 773ER og A343 - gjett om oss flygærne får sammenlignet flytypene !!! ), kun 80.000 poeng !! :clap

PPT er kun 900 km kortere i luftlinje fra OSL enn SYD !!

Sør-Amerika er 70.000 poeng, og mitt favoritt-reisemål, Hawaii, kun 60.000 poeng.

En får da direkte vond smak i munnen da det er 60.000 poeng med SK til NYC og så lite poeng i inntjening på samme ruta .

Så lopper de deg nok en gang ved uttak av bonusreiser. Grøss..... Kjempegrøss........ Skrekkelig dårlig: ”NO-DEAL !!!”

P.S. : ( Men for heavens sake, forstår alle som har EBG grunnet jobbrelatrete reiser ut i fra Norge inenfor direketeruter fra OSL til Europa etc. Hadde selv gjort det samme. Da er det ofte inget annet valg, og selvfølgelig er EB det absolutt beste valg )

BREAKING NEWS. Tittet på min kones EB konto. Hun blir EBG i år ved et uhell !! To ekstra longhaul hvor LH A346 var det naturlige valget !! Never mind, det går det også !!:clap
SQ 777 is offline   Reply With Quote