View Single Post
Old 20-04-2007, 13:00   #10
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,563
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

Quote:
Originally posted by Tommy777

Quote:
Originally posted by MartinL

Quote:
Originally posted by Tommy777

Quote:
Originally posted by OJB

Jeg tror nok at Kjos & Co vet hva de gjør. Det er nok en satsing for å styrke seg i forretningsmarkedet i særdeleshet vil jeg tro. Smart trekk.
DY har kommet for å bli en permanent aktør i markedet. De vil nok gi SAS en betydelig konkurranse i årene fremover og andre selskaper for den saks skyld som trafikkerer det norske markedet.
Ehh.. Kjos driver et selskap som har blitt stor, men som ikke tjener penger. Veksten til DY vil på et tidspunkt treffe et metningspunkt (man prøver seg på Polen for å utvide potensialet, det funker dårlig til nå) og når dette metningspunktet er nådd, vil utfordringen til DY være å faktisk tjene penger slik at eierne kan få avkastning på sin investering. Istedetfor forsøker man seg her med nye forretningsområder for å finne en erstatning når veksten på flyruter er mettet.

Dersom DY skal starte bilutleie firma, får de mye skarpere konkurranse enn de har fra SAS i alle segmenter. I business segmentet har de ikke sjans mot Hertz, Avis og de andre kjedene som er verdensomspennende. I billigsegmentet finnes det flere skarpe konkurrenter.. De må komme på noe rimelig genialt dersom bilutleie satsingen skal lykkes.

Når det gjelder hoteller, har SAS vist at det går an å tjene penger på å drive forretningshoteller. Det tok SAS 40 år å bygge opp en kjede med stor suksess. DY har hverken et attraktivt merkenavn eller erfaring fra hotelldrift. Den eneste måten å anskaffe seg mange hoteller på, er å kjøpe eksisterende hoteller da markedet er rimelig mettet de fleste byer i Skandinavia. Det koster penger, noe DY ikke har. (dog skal de jo hente inn penger ser det ut til). Tipper at planene til DY er billige hoteller (det eneste DY er kjent for er at de er billige).

En annen ide de henter fra SAS er kredittjenester / kort etc. SAS var med å bygde opp Diners og fikk en fin slant for businessen da de solgte den. Dog tviler jeg på at forretningsmannen vil skifte ut sitt EC Gold eller Amex Platinum for et DY kort...

Taxfree satsingen har vel ingenting med forretningsmarkedet å gjøre, det er vel den eneste delen som passer DYs harry/folke profil.

Så jeg sier: hmmmm.. skeptisk...

Men for all del, begi dere ut på glattisen, DY. Bare husk at dette kan ødelegge det fantastiske dere har klart å bygge opp på rekordtid..
Jeg tror ikke de tar i så hardt Tommy777. Dette er nok som flere nevner tiltak som skal gjøre selskapet bredere og mer attraktivt. Det er ikke veldig uvanlig at flyselskaper har kreditt løsninger gjennom ulike kort de tilbyr sine kunder. Dessuten tror jeg Norwegian gjør smart i å danne en bredere plattform for sin IT teknologi hvor de reisende kan finne totalløsninger for hele turen. Fra finansiering til flygning, opplevelser, hotel og leiebil. Det er jo ikke her snakk om å åpne egne forretninger med Norwegian leiebiler eller Norwegian Plaza hotel. Det er vel snakk om å videre formidle disse tjenestene til andre aktører gjennom sin web portal. Det kan også være tiltak som bringer inn mer penger, men som ikke koster mye å gjennomføre. Norwegian har jo garantert kontaktene, dyktige IT medarbeidere og den rette kompetansen.

Men klart, skulle Norwegian begynne å kjøpe inn busser, biler og hoteller så er jeg enig i deg Tommy777, men det er ikke det DY planlegger...
Artikkelen er ikke helt klar, men de selger jo allerede hotellrom og leiebiler på sin side. Kan ikke se at det er noe nytt..
MartinL svarte vel omtrent slik jeg ville svare på ditt innlegg -777.
Dersom du leser forslag til ny §3 i artikkelen så åpner denne for nær slags alle former for deltagelse. Det er helt vanlig når man forfatter vedtektsparagrafer. Hensikten er jo å sørge for størst mulig "armslag" for bedriften i videre utvikling.Den sier jo ikke spesifikt at de skal gå inn for å kjøpe hoteller eller bilutleie virksomheter osv.Det tror jeg ikke vil skje i nær fremtid heller.
De åpner for at de kan utvikle DY videre i takt med brukernes interesser. Og her får de tilbakemelding fra storbrukere om ønsker de går videre med. Det at de lytter til markedet og forsøker å imøtekomme deres ønsker ser jeg på som positivt og en styrke for DY.
Når det gjelder forretningsreisende så kommer det nå en ny bølge eller generasjon forretningsreisende enn den vi tradisjonelt har sett på -80 og -90tallet og frem til nå. Den nye generasjonen forretningsreisende har og vil ha litt mer nøkternt forhold til reising og kostnader enn "gutteklubben grei" som ble innført da Janne C. kom på banen tidlig på åttitallet.
Her kommer DY inn i en annen og ny posisjon enn det SAS f.eks. hadde på tidlig åttitall da begrepet "business" ble introdusert for oss nordboere i luften.
Jeg tror faktisk Kjos&Co gjør noen riktige grep nå for fremtiden og så får vi se hvordan det går. Jeg ønsker dem faktisk lykke til og håper det godt enda jeg er en rimelig trofast SK flyer.
OJB is offline   Reply With Quote