View Single Post
Old 18-04-2007, 23:10   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: 115.950 mhz - ILS ??

Jeg kan ramse opp de mulighetene man har for å kommunisere jeg kommer på i farten.

VHF og HF, menneske til menneske, ved hjelp av stemme

GPS, fly til satelitt , og (bakke til) satelitt til fly. Dette er selvfølgelig for å bestemme posisjon, men også for å motta informasjon om vær osv. Det finnes to typer, uplink og downlink.

ACARS. Bakke til fly og fly til fly, mulighet til å kommunisere ved hjelp av å skrive beskjeder til hverandre.

Mode S transponder. Transpondere i flyene kommuniserer med hverandre, og dermed kan man ha TCAS med TA/RA. Dersom det ene flyet kun har mode A transponder, vil det andre flyet kun få en TA, RA er ikke tilgjengelig. For å ha TCAS selv, må man ha mode S installert.

Mode C transponder. Sender signal tilbake til enhet på bakken, som inneholder høyde og transponderkode

Mode A transponder. Sender signal tilbake til enhet på bakken, kun transponderkode.

For at transpondere skal sende signal til bakken, må de være påslått og få et "spørre"signal. Det finnes spesielle koder, 7500, 7600 og 7700 som varsler om kapring, radioproblemer og nødsituasjon dersom man ikke kan formidle dette over vanlig radio.

Fly har i tillegg VOR- og ADF-mottakere. Dette gjør at de kan navigere, men også lytte på de respektive frekvensene og motta vokal informasjon. Det går ikke an å prate på disse frekvensene fra flyet.

Når det gjelder antenner på en flyplass så får andre svare på det, men det er vel vanlig med både primary, secondary, evt bakkeradar i tillegg til VOR, ILS og NDB som gjerne finnes på større flyplasser. VOR er lette å kjenne igjen, de ser nemlig slik ut:

__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote