View Single Post
Old 18-04-2007, 22:26   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: 115.950 mhz - ILS ??

Nei, ILS går fra 108.10 til 111.95 MHz, og kun de frekvensene som den første desimalen er et odde-tall, dvs 108.10, 108.15, 108.30, 108.35 MHz

VOR-båndet går fra 108.0 til 117.95 MHz, og fra 118.0 så har man radio-kommunikasjon, dvs VHF.

Antennene sitter litt på ulike steder alt etter hvilket fly man flyr. F.eks vil en værradar sitte i nesen på en tomotors jet, men som regel i en pod på vingen på en en-motors turboprop.
GPS sitter på toppen av flyet, så nært CG (Centre of Gravity) som mulig.

VOR/ILS Localizer sitter gjerne på halen, f.eks vil små fly ha en antenne på hver side av halefinnen.

Hvis jeg skal ta utgangspunkt i en C172 så sitter transponder, glideslope og ADF under flyet, mens COM-antenner og ELT er oppå vingen og mellom kabinen og halefinnen.

DME trenger vi ikke tenke på, siden den tas inn på NAV-antennene.

Det finnes gode forklaringer på dette om man ser på sidene til FAA, i bøkene FAR-AIM, Instrument Flying Handbook osv. De ligger i PDF på www.faa.gov.

Håper jeg ikke har rota for mye nå, tankene mine har vært helt andre steder enn flyging den siste tiden.


Edit: hiver på noen gode linker..

http://www.faa.gov/airports_airtraffic/air_traffic/publications/ATpubs/AIM/Chap1/aim0101.html
Dette er en oversikt over det man trenger å vite om navaids, fra FAR-AIM'en, bibelen for de som flyr i USA.

http://www.faa.gov/library/manuals/aviation/instrument_flying_handbook/media/faa-h-8083-15-1.pdf

Kapittel 7 i Instrument Flying Handbook tar for seg en del om instrumenter også.
Den som søker, skal finne (kunnskap vel å merke)




__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote