View Single Post
Old 06-04-2007, 13:08   #42
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Quote:
Originally posted by LCH78
og på norsk så er CASM?
Cost Per Available Seat Mile, altså hvor mye det koster per sete per amerikansk mile (du har også CASK, Cost Per Available Seat Kilometer.) En kommer fran til CASM/CASK, som regnes i cents, ved å dele driftskostnadene på det tilgjengelige antallet setemiles/-kilometer. Jo lavere CASM er, jo mindre koster det flyselskapet å fly en strekning/strekninger.
Tilsvarende har en RASM/RASK, Revenue Per Available Seat Mile/Kilometer, som er driftsinntekter delt på antallet tilgjengelige setemile/-kilometer, altså at det viser hva et selskap har av inntekter på sin(e) rute/ruter.
Oppsummert: RASM sier noe om hva et selskap tjener på en rute, mens CASM sier noe om hva det koster å fly en rute. Og om RASM er en hel del større enn CASM vil du se at økonomene i flyselskapet smiler, for da blir det mye penger i kassa

Quote:
Originally posted by G-COLE
Og Norwegian kunne vel bruke denne flytypen på turer til utlandet, der det er stor trafikk, samt muligens når det er best trafikk på f.eks. OSL-BGO-OSL....?

-De fleste charterselskaper bruker jo flytyper med kapasitet rundt det en -800 tar, og da kan det vel også være en fordel å kunne tilby like mange seter i en konkuranse med slike ?
Og ikke bare det, en -800 har mer for seg på lengre strekninger enn det de eldre søsknene har da den flyr raskere og har vinger som i større grad er optimalisert for å cruise over lengre strekninger.
brendas is offline   Reply With Quote