Har gått noen hundre ganger gjennom sikkerhetskontrollen, både som ansatt og som vanlig pax. Stort sett ingen spesielt dårlige erfaringer. Opplevde i ansattkontrollen en gang et islands crew hvor styrmannen hadde med seg et SVÆRT knivsett, type kniver i str 20-40 cm. Dette skulle han ha med som håndbagasje, og kunne ikke fatte og begripe hvorfor han som fløy flyet ikke kunne få det med seg inn på flyet. Han hadde jo ikke tenkt å kapre flyet.... Aner ikke hva enden ble på visa, men jeg kan jo skjønne stakkarne i sikkerhetskontrollen som sikkert møter endel "verdensmestre", VIP`er (i egne øyne) og vriompeiser i løpet av en vakt. Kun èn gang har jeg møtt påen vanskelig person i sikkerhetskontrollen. Det var en innleid, middelaldrende tysker som bjeffet det han hadde å si, på tysk. Alle kortene måtte ut av lommeboka, før de ble lagt ved siden av hverandre på benken hans. "Employee" sa han og pekte på sikkerhetskontrollen for de ansatte, når han så ansattkortet mitt. Jeg prøvde å forklare så godt jeg kunne på skoletysk at jeg reiste som vanlig reisende og pekte på 2 åringen jeg hadde på armen. "OK", gryntet han før han vinket oss videre. Men så lenge man er litt forberedt før sikkerhetskontrollen, og ikke prøver seg på morsomheter som "jeg har bare en liten bombe i sekken" osv, så tror jeg ikke sikkerhetsfolka på
OSL er så mye værre enn andre steder i verden. Men det har sikkert litt å si på humøret deres at de sikkert får vannvittig mye kjeft i løpet av en dag, og da kommer man inn i en litt vondt sirkel.