Quote:
Originally posted by ANX
Faktisk er mange av Kenmores Ottere eks-Widerøe...
|
Det stemmer ikke at "mange av Kenmores Ottere er eks-Widerøe".Det eksisterer fortsatt to Ottere som har en fortid i Widerøe,det er c/n 31 (LN-
LMM) og c/n 201 (LN-
BIB).Men ingen de er i Kenmore Air's flåte på 25 fly bestående av Cessna 180,Cessna 208 Caravan,DHC-2 Beaver,DHC-2T Turbo Beaver og DHC-3 Turbo Otter.Men en av deres Bevere er c/n 1676 N900KA og det var en gang Varangfly-Norwings/Norving og Sirdalsfly/Transit Air LN-
BFH.
Men tilbake til DHC-3 Otter,c/n 18 LN-
FAE Widerøe totalhavarerte 28/3-1968 Rossfjordstraumen,Troms.
C/n 24 LN-
SUV(1)Skulle til Widerøe,men ble skadet under sjøtransport til Norge.Flyet ble reparert og ble CF-IOF senere C-FIOF.Dette flyet er nå i bruk av Huron Air og har en Walter M601 turbin på 750 hk.
C/n 30 LN-
IKI Varangfly/Norwings(Norving)og senere til Sirdalsfly/Transit Air.Ble N4683K,C-FWAF og er nå reg. N63354 hos Ward Air og fløy der med stempelmotor ut sommersesongen 2006.Flyet kom 4/10-06 til Kal Air i Vernon,BC for å bli bygd om til en Texas Turbine.Texas Turbine har en 1000 hk Garret
TPE-331.
C/n 31 LN-
LMM Widerøe,ble CF-
APR er nå C-
FAPR hos Ignace Airways i Ontario og har fortsatt stjernemotor P & W 1340 Wasp.
C/n 41 LN-
SUV(2) Widerøe,ble CF-
ANW men krasjet 25/7-1971.
C/n 138 LN-
BDD Widerøe,ble CF-
APP men krasjet 5/5-1973.
C/n 199 LN-
BFD Widerøe,Solbergfly A/S,Ocean Products A/S/Westwing A/S.Totalhavarerte i Litlos 31/8-1968.
C/n 201 LN-
BIB Widerøe,ble CF-
APQ senere C-
FAPQ.flyet er nå reg. N205RC.Flyet ble etter å ha blitt lagret en lang periode restaurert hos Kal Air i Vernon,BC.Samtidig ble flyet bygd om til en Texas Turbine,conversion nr. 17.Flyet dro til Alaska til sine nye eiere den 25/6-2005.Flyet eies nå av Rapids Camp Lodge Inc.
C/n 397 LN-
TSC Ocean Products A/S/Westwing,ble CF-
QEI senere C-FQEI.Flyet tilhørte Air Nootka da det 4/8-2005 krasjet i Louie Lagoon,Vancouver Island.Alle 9 ombord overlevde og flyet ble senere hentet av en Sikorsky S-61N (C-FHHM).Etterhvert ble flyet solgt til sveitseren Urs Wamister.Han fikk flyet sendt til Karl Birczak's verksted i Hereg i Ungarn for gjenoppbygging.Det er samme sted NLM har en Ju-88 under oppbygging.
Luftforsvaret hadde noen av de overnevnte flyene (c/n 18,30,31 og 397)før de ble "sivilister".I tillegg hadde de c/n 20,21,29,395,423 og 441.Av disse er c/n 21 (ex 53-21 O-AD i Luftforsvaret og 304 i FN tjeneste i Kongo) fortsatt aktiv,nå som C-FRNO hos Harbour Air,Vancouver.Dette flyet er en Vazar Turbine Conversion.Den har en P&W PT-6A på 750 hk og har Wipline 8000 amfibieflottører.
Den som står på NLM i Luftforsvarets farger merket O-AM,er c/n 81 ex CF-
IKT/C-FIKT.