Thread: E-bay
View Single Post
Old 13-02-2007, 12:52   #15
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Default Re: E-bay

Jeg har litt blandede erfaringer med eBay.

Var "på søkern" etter en GPS (AvMap EKP-IV) for bruk i fly, og var med i en budrunde, som jeg tapte. Selger var et seriøst avionikkselskap i USA (Pacific Coast Avionics).

Umiddelbart etter budrunden fikk jeg en PM på eBay fra selger, som ba meg om å kontakte ham på mail, da han ikke hadde fått betaling av den som vant budrunden. I tillegg fikk jeg to emailer fra seriøse selgere på eBay som ville selge med GPS'en til lavere pris. Alle mailene hadde eBay logoer og heile skiten. Det var rett og slett identiske kopier av de mailene og sidene man går inn på når man handler på eBay.

Alt som var av logoer og linker var med, men når man trykket på "PayPal" logoen, for eksempel, kom man til en tilsynelatende helt autentisk PayPal-side. Dog kunen man se på adressen i adressefeltet at den ikke lå på PayPal sin server.

Jeg luktet lunta rimelig raskt, men jeg utvekslet litt mailer med alle tre for å se hva dette var for noe, mens jeg rapporterte til eBay, til de tre "virkelige" selgerne og en hjemmeside i UK jeg kom over som har tatt det som "sin" oppgave å rapportere svindel på nettet.

Spesielt den ene henvendelsen som (tilsynelatende) kom rett fra selger på hans adresse med logoer og alt kunne ha lurt ganske mange, tror jeg, om man ikke er litt på alerten.

Så moralen er: Om det er snakk om litt store kjøp, er det folk som følger med på disse handlene, som rapper adressene til seriøse eBayselgere for å prøve å svindle.

Mailer som kommer utenfor eBays interne system er svindel. Okke som.

Prøv å gjøre en dobbeltsjekk. Da jeg til slutt fikk kjøpt GPS'en (gjennom et annet firma) sendte jeg en mail direkte til butikken for å få dem til å bekrefte at de hadde solgt meg en GPS på eBay. Dette kunne selger bekrefte, og vi hadde en lang mailutveksling om levering i USA og hele pakka.

For øvrig fikk jeg kjøpt denen GPS'en til 1350 USD (ca NOK 8500) inkludert hard case koffert, batterier, ledninger etc. I tillegg må jeg kjøpe Jeppesen Europeisk Database til ca 2500.

Pris for denne GPS'en i Norge, levert i en pappeske uten en eneste ledning eller et batteri er NOK 17999.

Så det er definitivt penger å spare på eBay...

Men vær skeptisk!

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote