Vel, en "bratt" approach skader ikke, for da må man jo uansett ligge i eller nær "idle power" (=tomgang) for å kunne klare å holde farten nede.
"Grønne approacher" er ment for flyplasser med moderat til mye trafikk, der kommunikasjon fra flyets computere gir
ATC en nøyaktig ETA, som basert på det kan gi en bekreftelse på denne ETAen, og ut fra det gi flygerene mulighet til å holde cruisehøyde så lenge at de kan ta en fin continious idle descent hele veien ned. I ca 1000 fot vil man uansett vi på litt for å ikke ligge helt i idle med tanke på muligheten for en goaround.
Alternativet til "grønn approach" er at flygerene descender etter best guess for å gli inn på samme måte, ca 3 x høyde, men dersom flygeleder av en eller annen grunn extender ground tracket til flighten må man da levle av et eller annet sted på veien ned, gi gass igjen for å holde en eller annen høyde, for så å gjenta prosessen. Korter
ATC inn groundtracket må man kaste ut speedbrakes eller hjul for å komme seg ned, og en for bratt - og mer støyende på bakken - approach blir resultatet.
Der hvor
ATC eller prosedyrer ikke forhindrer en kontinuerlig nedstigning, vil en ha en mest mulig økonomisk og miljøvennlig descend. Kan man garantere det samme i et travelt luftrom ved hjelp av de tekniske løsningene
SAS har utviklet i samarbeid med svensk Luftfartsverk, har man det de kaller en "Grønn Descend".