View Single Post
Old 30-01-2007, 19:08   #7
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Default Re: Slutter Coast Air å fly på Andenes?

Quote:
Originally posted by THS
Man kan jo lure på hva de forskjellige selskapene har lagt til grunn når de har lagt inn anbud på FOT-rutene som gir dundrende nederlag økonomisk sett? Både Coast Air, Kato Air og Guard Air har jo gått på denne smellen. Widerøe og DAT(?) er vel de eneste som har fått økonomi ut av FOT-rutene.

En annen ting er vel at i siste anbudsrunde ble det vel ikke gitt anledning til å si opp kontrakten i løpet av de 3 årene den varte? Da synes jeg det er merkelig at SD tillater Coast Air dette på Andenes-rutene hvis det er tilfellet nå.
Da Coastair etablerte seg nordpå så hadde de en plan om å kjempe videre om FOT-rutene i Troms og Finnmark, for på den måten å få lønnsomhet i produksjonen. Men dn planen stoppet de selv ved å ikke legge inn tilbud under anbudsrunden i fjor høst. Så man kan vel si at Coastair stoppet seg selv, og at det nå legges en ny slagplan for selskapet (det er visstnok bestemt at alle Jetstreamer skal fases ut).

Etter hva jeg har blitt fortalt så taper Coastair ca 1 million i måneden på Andenes, og jeg vil nok anta at SD lar Coastair kjøpe seg fri fra kontrakten (ikke en ren oppsigelse). Det kan være billigere for Coastair å betale mellomlegget for det en ny aktør vil kreve for å overta kontrakten, enn å fortsette og fly med tap til kontrakten går ut.

LN-BRK is offline   Reply With Quote