Quote:
Originally posted by ENTO
Har opplevd noen ganger på Torp når det er glatt rullebane eller lavt skydekke (tåke) at KLM har gått til Gardermoen mens Widerøe og Ryanair har landet både før og etter . Har KLM spesielle høye minima ? Strengere enn andre ?
|
Alle selskaper har forskjellige krav til bremseverdier, og det avhenger som regel av flytype. Det kan også være flere andre grunner til at man velger å fly til en alternativ flyplass. Kanskje hadde KLM ligget i holding så lenge at de ikke hadde fuel nok til å gjøre et landingsforsøk, men i stedet fant det best å fly direkte til Gardermoen først som sist?
Dag Viking sin teori om at kapteinen hos Ryanair får "prikker" om han/hun flyr til alternativ flyplass, er nok bare et gammelt rykte

Ryanair har også krav til bremseverdier, og er det innenfor kravene så kan man lande lovlig. Er det utenfor, så flyr man selvsagt til alternativ flyplass. Tror kapteinen er i større trøbbel om han lander med for dårlige bremseverdier og deretter går utenfor banen, og hvilke pilot vil vel sette eget og andres liv i fare ved et slikt sjansespill?