View Single Post
Old 22-01-2007, 11:30   #20
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Default Re: Tog i 550 km/h BGO-OSL

Quote:
Originally posted by JetBlue

Noen her som husker prosjektet Nord-Norge banen? Samme galskap, prosjektet krevde 3,6 mill årlige reisende mellom Bodø og Tromsø for å gå i balanse.

Mellom Oslo og Bergen reiser årlig ca 150.000 med tog. De aller, aller fleste som reiser med tog, benytter kun delstrekninger, det gjelder alle strekninger i landet.

Dén strekningen i Norge med desidert flest reisende? Jo, det er lokaltogene mellom Asker og Lillestrøm.

Så realismen i disse prosjektene er komplett fraværende, sammen med prohibitive investeringer gir det et uttrykk for en form for idealisme som ikke har noen pris.
1) Ved en eventuell høyastighetsbane mellom Bergen og Oslo vil mange. mange flere benytte dette tilbudet, da reisetid fra Bergen sentrum til Oslo sentrum vil bli den samme med tog som med fly. Forutsetter da at prisene blir akseptable og at det blir en 10-14 avganger hver veg hver dag.

Dette svevetoget ser jeg på som urealistisk, men en "vanlig" høyhastighetsbane bør vi klare å få til, selv om prislappen kan komme opp i 75 til 100 mrd kroner.

Realismen er absolutt tilstede, og jernbane er en særdeles effektiv måte å transportere store mengder passasjerer og gods på.

2) Følgende er kommentar til en annen post:
Jeg har faktisk rimelig stor takhøyde, så fremt det er snakk om saklige kommentarer og innspill. Men å slenge ut kommentarer som dette er med på å senke gleden av forumbruken, i alle fall for min del.
SAJblue is offline   Reply With Quote