Det som noen har påpekt blitt igangsatt mange prosjekter som har hatt stor samfunnsøkonomisk verdi, til tider til tross for opinionen, fordi opplyste politikere og pågangsvillige investorer har hatt større perspektiv enn flertallet. Luftfarten er ikke minst ett av disse, og har nå en rolle i verdensøkonomien som ingen hadde trodd for 100 år siden.
BGO-
OSL-prosjektet har jeg hørt om før, men da som et samarbeidsprosjekt med en gassledning (?) som var vurdert lagt i fjellet fra Vestlandet til Østlandet. Altså var/er denne tunnelen allerede planlagt.
Fordelen med toget er naturligvis bykjerne-bykjerne-prinsippet, man slipper veien rundt flyplassen og dens flaskehalser. Men det kan oppstå flaskehalser på en togstasjon i fremtiden også. Hva mister man så av tilbud ved et non-stop-tog? Vel, godstrafikken kan (antakelig) ikke nå den samme hastigheten. Kan den bruke det samme skinnenettet og vente på parallell-spor underveis når speedo kommer forbi? Ja, trolig. Men man må allikevel bruke "overflatesporet" for å få frakt og passasjerer til og fra alle stasjonsbyene mellom Bergen og Oslo. Da kan vinningen gå opp i spinningen, ettersom man får to jernbanestrekninger å vedlikeholde og å drive. Et høyhastighetstog vil således medføre reell konkurranse med flyene mellom hovedstedene, og en reduksjon, men ikke fjerning, av jernbanetilbudet mellom øst og vest.
Det blir spennende å se utviklingen, og jeg tror forstudien blir en god investering. Om det blir tog eller ikke? Tja, si det, like vanskelig å gjette på utviklingen de neste 100 årene som det en gang var å gjette på våre forrige 100 år.