Realisme i alle politiske forslag kan variere, men la oss ta et lite overslag over hvor mye en slik tunnel kan koste.
Fant et overslag over kostnadene til Vegvesenet i forbindelse med en Jondalstunnel (T8-profil), og der ligger kostnaden rundt 500 mill kr pr. 10 km tunnel - så la oss ta denne prisen som et utgangspunkt. Avstanden mellom Oslo og Bergen angitt i artikkelen er 320 km og med kostnadene Vegvesenet har pr. mil med tunnel, så havner vi på 16 milliarder kr bare for tunnelen. I tillegg til dette kommmer investinger i materiell, fremføring av el-linjer for fremdrift, osv.
Hvis vi tar i lavt, så vil prislappen for tunnel med det rundt kan bli på rundt 30 milliarder kr, eller over kr 6000 for hver Ola Dunk. Dette tilsvarer nesten 6 milliarder mer enn investeringsforlaget til Avinor for perioden frem til 2040 i sektorplanen for
OSL og
BGO.
Ovenfor har vi bare sett på penger, men det er også andre parameter som bl.a. tid og sikkerhet.
La oss ta det siste først - sikkerhet - tørr jeg nevne Hanekleivtunnelen og Oslofjordtunnelen. Uten at jeg vet for mye om geologien (kanskje et par andre vet mer om dette her, Isbamse,
KEH, ...), så blir det helt sikkert nok av problemområder på de 320 km.
Så til slutt tid - hvor lang tid vil det ta å lage en slik tunnel? Selvsagt vil det er dette avhengig av hvor mange ekstra innslag en har underveis, teknologi som benyttes (sprenging eller fullprofilborring) og antall tilgjengelige tunneldrivere i Norge. Det kan nevnes at den 50 km lange tunnelen under Engelske Kanal tok fire-og-et-halvt-år fra start og break-through. Snakker vi her om flere ti-talls år fra start til sluttføring? Hvor lang tid tok det å sluttføre de to forholdsvis korte jernbanetunnelene mellom Asker og Sandvika? Fem år skriver Jernbaneverket på sine sider, og det var 9,5 km tunnel.
Da kan vi starte å vurdere realismen i forslaget. La oss si at potensialet vil bli 2 millioner passasjerer pr. år (i 2006 hadde
BGO 2,78 millioner passasjerer innenlands), så ville det med en internrente på 10% koste den enkelte passasjer pr. tur kr 1500. Men er man villig til det? Luftslott vil jeg karakterisere det, eller rettere sagt fjellslott.