Håper noen i Norwegian leser mitt forslag:
Ludvig G. Braathen
Overgang til jetfly
På 1950- og 60-tallet var situasjonen i norsk luftfart helt annerledes enn i dag.
SAS hadde i realiteten monopol på ruteflyging i Norge. Etter hvert som markedet utviklet seg slapp også Braathens
SAFE og Widerøes Flyveselskap til. I 1967 skjedde det to viktige ting i norsk luftfart: Prøveruta med kortbaneflyging mellom Trondheim og Bodø startet, og Braathens
SAFE fikk konsesjon på forlengelse av ”Vestlandsruta” til Tromsø.
Ludvig G. Braathen drev en meget aktiv lobbyvirksomhet. Han lovet bl.a. at Braathens
SAFE skulle sette inn moderne jetfly i Nord-Norge hvis selskapet fikk konsesjon. Han mente at et bedre flytilbud på sikt ville gi stor økning i flytrafikken, i Norge og på chartermarkedet. Men som den foretningsmannen han var bygget han forsiktig ”stein på stein”. F-28 Fellowship ble kjøpt med innbakt tilbakeleveringsavtale på selskapets F-27 Friendship.
I tiden før dette, - fra 1959 til 1969, var propellflyet Fokker Friendship Braathens arbeidshest i rutetrafikken, og på charterfronten dominerte DC-6B, en gammel 4-motors flytype. Så, - i 1969 kom to Boeing 737 og fire Fokker F-28, Fellowship; - nye moderne jetfly. I løpet av fire år skiftet Braathens
SAFE ut alle sine gamle propellfly og framsto som et moderne flyselskap, kvalitetsmessig på høyde med de beste, og – de tjente penger.
http://www.luftfart.museum.no/Restaurering/Olavkyrre.htm
Han har betydd veldig mye for utviklingen av luftfarten i Norge på siden krigen, og fortjener hedersplass på et fly