Quote:
Originally posted by Turtle
Hei der!!
Nå aner ikke jeg hvordan værsituasjonen var der den dagen men vil anta at dere fløy ned i en "valley inversjon" eller bakke inversjon, kan det vel hete på norsk (er vant til engelsk terminologi ettersom det er det jeg bruker til vanlig...).
Siden OSL ligger i en dal kan det ofte være kaldt nede i dalen mens varmere luft passerer over det høyere terrenget på begge sider. Siden varm luft er letter enn kald luft blir den kalde luften fanget i dalen og ligger der statisk med lite eller ingen vind mens det kan blåse som bare det bare du kommer over åskammene (gjerne noe på tvers av dalen så jeg vil gjette vinden var vestlig i høyden). Dette gjør at det i grenselaget mellom den stillestående luften i dalen og den i bevegelse over ofte vil oppstå turbulens i denne overgangen.
Jeg vil gjette på at det ble mer rolig igjen når dere kom nærmere bakken...
Dette er et stykke inn i meteorologi-pensumet men håper det er noe fornuft i det for deg!!
T
|
Det var klarvær og rolig helt helt til vi var på final. Glemte forresten å nevne at vi kom inn på 01R. Beklager det!
Og det fotsatte til vi satte hjula på bakken. Det er derfor jeg trekker fram dette med Wake turbulence,(Ja, jeg vet det ikke er riktig engelsk). Vi kom inn via en STAR som går sånn ca
MES-
BGU-01R.