Quote:
Originally posted by Farmer
Er vel rimelig "blå" selv her hvor jeg sitter og er enig i at det ikke hjelper å ikke gjøre noe, men jeg mener fortsatt at det ER patetisk å komme med slike tiltak som SMK lanserer her. For det første er det veldig ullent hvordan dette skal virke inn på forbedring av miljøet. For det andre så blir ikke dette annet enn en programærklering all det tid dette kun omfatter utenlandsreiser og at det ikke ligger noe incentiv for å velge mest miljøvennlige flyselskap.
|
Angående farge så synes jeg dette høres ut som et forslag som kunne kommet fra en hvilken som helst regjering. rett og slett et forslag som det er vanskelig å sette en blå, rød eller grønn farge på. Så kan man være enig eller uenig i forslaget, men at det har noe spesielt med politisk farge å gjøre har jeg litt vondt for å se.
Det ville være litt rart om regjeringa foreslo å kjøpte klimakvoter for innenlandsflygninger, all den tid de sitter på et bredt spekter av andre muligheter for å regulere den delen av luftfarten. Utenlandsflygninger har jo staten langt færre muligheter for å regulere.
Hvordan det skal virke inn på det globale miljøet burde vel være rimelig greit, vel å merke om man antar at CO2-utslipp påvirker miljøet. De skal altså kjøpe CO2-kvoter, som gjør at noen andre reduserer sine utslipp tilsvarende. At dette systemet har store svakheter endrer ikke på måten det er ment å virke...
Hvordan hadde du tenkt deg å måle hvor miljøvennlig et flyselskap, ei reiserute eller en avgang er? Det eneste jeg kan komme på måtte være å legge enda strengere restriksjoner på bruk av business-klasse.
Quote:
Men, det finnes jo andre måter som ville utgjøre en mye større effekt. Fjern ALLE avgifter på nye biler. Staten har nok råd til dette, og ved å få byttet ut den eldste bilparken i Europa med nye og mindre forurensende biler så ville miljøet fått et løft. Men vil Stoltenberg & Co ( eller noen andre politikere .. ) foreslå noe slik? Neppe, for en slik pris og miljøpolitikk på biler har jo allerede flere Europeiske land. Og da vil jo ikke dette være en slik fin fanesak å flyte på.
|
Nå er jo bilavgiftene lagt om for å gi mer miljøvennlige biler, eller ihvertfall biler med lavere CO2-utslipp. Diskusjon om norske bilavgifter kan vel egentlig taes et annet sted.