Da var det paa tide aa kommer seg hjemover ...
Roundabout Taxi stilte presis klokken 0745 for aa ta LowCost Larry og meg til Gatwick. 50 pund for 2 pers er bare 7 pund mer enn buss/buss koster, saa da er valget soleklart. Lite trafikk paa en soendag morgen, saa turen gikk paa droeye 45 minutter.
Vel fremme paa Gatwick ruslet vi opp til sjekkin. Det var lang koe paa Business/Medallion skrankene, saa vi gikk istedet paa turist, hvor det kun var noen faa minutters ventetid. Larry fikk imidlertid ikke sjekke inn siden han skulle med maskinen to timer etter meg, men det loeste han ved aa gaa tilbake til Business hvor han fikk sjekke inn uten spoersmaal.
Saa var det klart for neste hinder - security. Jeg priste meg lykkelig for at jeg hadde latt laptopbagen ligge igjen hjemme, for maken til streng haandhevelse av ett-kolli regelen har jeg aldri sett ... plastposer, kameravesker -
ALT ble avvist. Mens jeg sto og ventet paa aa faa sjekke inn kom en fyr ruslende med en koffert som var halvannen tomme for stor i omkretsen! Ikke tale om aa faa den igjennom. Etter aa kommet meg forbi stormtroppene, sto selve sikkerhetskontrollen for tur. Lang, lang koe .. tok meg rundt halvtimen aa komme igjennom, og ut med laptop, plastpose osv .. hadde en tannpastatube som jeg hadde lagt i feil pose, men den ble oversett. Imidlertid konfiskerte
TSA den i Atlanta, saa da var rettferdigheten antagelig fullbyrdet. Ikke maate paa hvor mye faenskap jeg kan utrette med en tube tannpasta paa min ferd gjennom terminalen i
ATL.....
Kom meg til slutt inn i transitthallen hvor jeg fort fant ut at det aa kjoepe tollfritt var utelukket. Pga vekslingskursen er samme varene billigere i butikken her i Atlanta ..
Fortsatte saa ut til gaten, hvor jeg ogsaa fant en liten Starbucks gjemt i et hjoerne. Mine siste pund gikk til en grande latte som jeg tok med meg ombord. Paa veien over hadde jeg ledig midtsete, men no such luck this time. Totalt stinn brakke. Kunne ikke se et eneste ledig sete.
Hyggelig service ombord. Igjen fikk vi aviser (to dager gamle USA Today..) og ansiktsmaske. Lunchen var sammenlignbar med aattitallets chartermat - mao. ikke spesielt appetittelig. Jeg valgte tortellini som var OK, men ikke mer. Crewet var hele tiden flinke til aa gaa gjennom med kabinen med vann og kaffe - det var positivt. Foer landing fikk vi vegetarpizza, som kunne vaert helt OK hvis den hadde faatt noen minutter til i ovnen. min var deigete og seig i midten ..
9 1/2 times flytid ga oss noe forsinket ankomst til tross for 10 minutter tidlig avgang fra
LGW. De 10 minuttene var imidlertid verdifulle, for det veltet inn minst tre maskiner rett bak oss som foraarsaket stor trengsel i passkontrollen bak oss. Selv slapp jeg med en rundt 10 minutters venting og kom ned i ankomsthallen samtidig med kofferten min.
For aa hindre beslagleggelse pakket jeg konjakken jeg kjoepte ombord ned i kofferten foer jeg sendte den videre paa neste baand. Gadd ikke aa donere julekonjakken min til
TSA's julebord ...
Saa var det aa vente paa kofferten igjen inne i terminalen foer jeg kunne sette kursen mot parkeringsbussene. Og endelig klokken halv syv - noeyaktig to og en halv time etter ankomst - kunne jeg motta bikkjas hysterisk glade velkomst hjemme.
Under: Fotoforholdene var ikke akkurat optimale ...