Det blir jo selvfølgelig et regnestykke hvor mye man sparer, og antagelig går det i pluss - ellers hadde vel ikke Virgin foreslått dette. Men det er jo noen ting som må avklares også.
1. Tug'en bruker jo også fuel, og må kjøre både ut til run-up-area og tilbake. Men antagelig blir dette mindre enn flyet ville brukt?
2. Tug'en blir opptatt over lengre tid enn om den kun hadde gjort normal push-back. Mulig Ground Handling må ha flere Tug'er.
3. Såvidt jeg skjønner må en person med kompetanse stå utenfor flyet og passe på mens flyet starter motorer. Dette er kanskje ikke nødvendig når flyet skal starte ved run-up-area? I tilfelle kan det bli nødvendig å ha en fyr sittende og vente til flyet kan starte motorene...
4. Kommunikasjon med
ATC. I dag er jo pilotene i kontakt med
ATC, mottar takse-klareringer og styrer flyet på bakken. Skal Tug'en snakke med
ATC, eller skal pilotene snakke med
ATC og så snakke med Tug-driver? Hvordan foregår dette i dag ved flytting av fly? Hvem er ansvarlig - pilot eller Tug driver?