Aftenbladet erfarer at det var et rotorblad som var montert feil vei som førte til hendelsen med dette helikopteret.
Quote:
Aftenbladet erfarer nå at den faktiske årsaken til havariet var at et rotorblad var montert feil vei under testkjøringen.
CHC-direktør Tore Villard vil verken bekrefte eller avkrefte Aftenbladets opplysninger, men han sier at det er menneskelig svikt som er den direkte årsaken til skaden.
|
Ser ellers ut til at Havarikommisjonen ikke kommer til å følge opp denne saken videre. Dog skal jo
CHC fortsette med sin gransking.
Quote:
– Havarikommisjonen har hatt dialog med helikopteroperatøren og vil ikke åpne en undersøkelse av denne hendelsen. Den skjedde under bakkekjøring i forbindelse med vedlikehold, og det var ikke tiltenkt å fly, skriver avdelingsdirektør for luftfart, Kåre Halvorsen, i en melding til Aftenbladet.
|
https://www.aftenbladet.no/okonomi/i...ntert-feil-vei
Her skjedde jo uhellet under testkjøring noe som jeg antar er påkrevd etter såpass omfattende vedlikehold? Men kunne helikopteret teoretisk kommet seg i luften i den hele tatt ved en testflight eller i verste fall med pax ombord? Eller ville havariet skjedd okkesom før maskinen kom i luften?