Quote:
Originally Posted by KnutW
Herlig! Her er det bare å glede seg til fortsettelsen. Ref rutetabellen: Den gangen var det sommertid i Norge men tydeligvis ikke i Sverige og Danmark.
Jeg satt i cockpit på en DC-8 inn til SFJ med hel-skandinavisk besetning en dag med knallvær, og spørsmålet var: Skal vi fly den norske, svenske eller danske approachen?
Den norske var å følge terrenget på sydsiden, kjenne igjen et vann og et nes, flap og hjul ut i baseturn og rett inn på finale. Danskene gjorde omtrent det samme bare med dobbelt så stor svingradius og avstand til flyplassen mens svenskene fløy "halvveis til Canada", tok full prosedyresving og laaaang finale.
Regner med at dere droppet Winnipeg med DC-8'ern?
|
Dette var Norsk Crew med hva en kan antyde var en “GT” variant - her var det krapp sving, masse power og smoke (sorry Polaris) flaps, hjul og allt som bråker, soter og selv 4 åring følte “this is life!!”
Med DC-8-33 var det ikke noe stopp i Kanada - Winnipeg, mitt første stopp i Kanada kommer i neste trip rapport fra Snickerboa, med allt det idiotiet Trump og Co driver med havner jeg nok i Snickerboa veldig snart og Tonka, Limo, Martin 404 og Downgrade til First Class ! Kommer nok snart på plass (tm)
Men tilbake til
SFJ - etter en observasjon og bilde av en Polar Rev (dette var når kamera hadde 24 eller 36 bilder (KodakChrome) far “sløste” bort 2 bilder av denne hvite reven - jeg likte fyren…..
Vi ble hentet igjen av Crew shuttle - Jeep Wagoneer - det var enklere forhold den gangen - siden mor skulle på jobb fikk vi Pre-Boarding sammen med henne (EuroBonus Diamant var ikke helt på plass) vi fikk igjen “blokkert” Middle Seat (Anko you are 61 years too late - we got this right in 1964 dude !!).
IMG_0099 by
Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]
Som tabellen over viser skulle vi fortsette med avgang 17:10 og “vår” DC-8-33 kom inn på tid og allerede 16:20 var vi ombord……en avgang som nok ville ha blitt forbudt av Greenpeace, Al Gore og Bellona - det sotet, det bråket, det var power - det var aldeles fantastisk…..
Igjen ble det servert masse Grevling som far satte stor pris på og jeg sutret som en Fnat som blir utsatt for Laks, Røyket Laks, Kokt Laks med mere. Far forsøkte med en trøst om IHOP når vi kom til Los Angeles (det virket og desserten på brettet var kjempe god(tm) )
I motsetning til disse dager kom vi innover Los Angeles (fremdeles en av mine favoritter) ved 20:20 tiden, det jeg husker var lys strålene som sirklet rundt, noe som vel nå er helt borte, men som veldig sleezy (Trumpy) used car dealers brukte for noen år siden…..
Vel nede var
LAX noe mindre enn i dag:
IMG_0092 by
Siden mor var på jobb skulle vi bo i Santa Monica på et hotell som igjen er hotell etter mange år som leilighets hotell:
IMG_0093 by
I dag er Casa Del Mar et steg eller to opp fra Cnausen Class ! Mor og hennes danske kollega Tove satte noen spor i Casa Del Mar, en stakkars heis operatør (for Pilliniums med mere - mange heiser hadde en fyr som trykket på knappene) siden det var alltid 15-20
SAS Crew på hotellet ønsket den unge ivrige heis operatøren å lære seg litt Skandinavisk så han kunne imponere
SAS Besetningene - vel mor og Tove var nok ikke helt de ideelle lærerinnene
Begge opererte med Humor som nummer en kvalitet og den stakkars fyren som spurte om hvordan en sa Good Morning in Scandinavian fikk klar instruks om at det var “Daus din Lort” - som var alltid slik Tove og Mor hilste hverandre - våre Danske Forum Medlemmer skjønner kanskje litt mere
La oss si at den hilsenen ikke gikk helt hjem hos en meget stiv og Arrogant Dansk Kaptein…. (Og la oss si det slik at mine bursdags selskaper på Ljan ikke var helt OK etter at Mor introduserte alle mine unge venner (eks) til Thai Chili Pepper !)