…. I dag ser vi jo mange live trip rapporter here inne, so alltid er flott å følge ! Denne rapporten er mere klassisk enn live

vi skal tilbake til 1964 !
Det startet en fredag morgen i krysset Gladvoll Veien - Von Øktens vei på Ljan - far og jeg skulle være med mor på jobb. Mor var ikke akkurat J.D.Vance’s ideelle kvinne og det gjorde at hun ble et forbilde !
Vi knatret ut til Fornebu i vår DKW Junior - 2 takter. Den gangen hadde
SAS Crew parkerings plasser rett under tak terrassen på Fornebu, null problem å parkere 7-10 dager.
Siden mor skulle på jobb ut i fra
CPH, skulle hun fly passiv ned til
CPH og dermed ble det SK 635 som i 1964 ble operert med Caravelle, SK 635 fortsatte til Frankfurt og München med trafikk rettigheter
FRA-
MUC (det var tider det!).
Som denne tidtabellen viser var det jo et mangfoldig sortiment av flytyper mellom Oslo og København - ja noen via Gøteborg også:
IMG_0100 by
Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]
DC-7C, Metropolitan (MedTrolliPottan som Crewet kalte den) og Caravelle.
Vel fremme på Kastrup etter flight med full lunsj fra Oslo gikk vi til Dan Hotell, som dengang var både nytt, moderne og stilig.
Lørdagen startet med morgenmad (
mad smaker utrolig mye bedre enn
mat) mor skulle sjekke inn klokken 13:00 - så far og jeg ble med Crew bussen og ventet i avgangs hallen - ingen lounge men en leketøys butikk som hadde Tekno !
IMG_0103 by
Denne unge mannen (vel det er en stund siden “unge”) tilbrakte mye tid med nesa klemt i dyp beundring av de forskjellige Tekno Modellene, mye ukepenger ble spart og endte opp med modeller som denne:
IMG_0101 by
(Skulle ønske jeg hadde denne i dag - dagens verdi USD 276.00 - betydelig bedre investering av
NOK 25.00 enn hva Trump noensinne har gjort

)
Vel med mor om bord i SK 935 var det tid for far og jeg å følge etter, avgang 15:30 - vi fikk en treseter og merkelig nok satt jeg ved vinduet

- i 1964 gikk SK 935 med en DC-8-33:
IMG_0095 by
Slik ser skikkelig fly ut !
Vår første strekning var København - Søndre Strømfjord - siden mor var på jobb skulle vi “kun” til Grønland denne lørdagen. Dette var jo lenge lenge før noen hadde funnet opp økonomer - var inflight service av en noe annen standard:
IMG_0090 by
Bildet er i fra en DC-8-33 og merk dere at dette er “snack”

Jeg husker leselampene som satt på høyre side av nakke støtten - det var en DC-8 special.
Det bor nok en “Fnat” i oss alle ! Selv i 1964 synes jeg all mat ombord smakte Grevling - hva er galt med kjøttkaker, brun saus, poteter og kål stappe ? Eller pannekaker ?
Den dag i dag, 61 år senere husker jeg klart innflygningen til Søndre Strømfjord, rullebanen på
SFJ går i slak nedoverbakke ned mot fjorden, vi kom inn over flyplassen, fortsatte ut fjorden hvor det ble en 180 grader turn. En krapp kurve, meget bra med Power, det sotet, det ristet, det bråket - selv en 4 åring forstod at “This is life !!” Langt bedre enn noen av “The Rides” i Disneyland - som vi var på vei til……
Inn fjorden og landing på
SFJ - vãrt hjem de neste 24 timene (jeg har vært lengre på Grønland enn JD Vance.

)
SFJ - Crew Hotell var ikke akkurat Hilton, tror Moelven Brakker rigger har bygget mere luksuriøse rom

:
Vi bodde i en av de hvite 2 etasjer rekkegreiene i midten:
IMG_0091 by
“Hotellet” hadde ikke Resturant eller noen form for servering, restauranten var Officers Messa på den Amerikanske Air Force Basen, der var også Baren (ikke veldig aktuelt for en 4 åring) men transporten var med den første bilen jeg “did Fall in Love with” ! (For noen av oss er bil langt mere enn transport - allerede som 4 åring var jeg helt klart “a Petrolhead - og ja jeg har eid en Alfa Romeo !)
The US Air Force Crew Shuttle stilte opp med:
IMG_0089 by
Jeep Wagoneer 1964 - min første bil forelskelse som fulgte med meg inntil jeg kjøpte min egen Jeep Grand Wagoneer i 1998 (en 1984 modell som ser omtrent ut som den på bildet over.
Vi fortsetter snart til Los Angeles - hvor ellers ?
PS i motsetning til Las Vegas (what happens in Vegas stays in Vegas!) er det vel korrekt å antyde at at What Happens in
SFJ ends up in Gøteborg