View Single Post
Old 07-04-2025, 02:28   #17
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: God morgen søndag

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Beklager jeg glemte at Polaris var her på forumet. Jeg skulle har skrevet nesten alle.

Hvor lenge er det siden jeg førstegang var i USA, det var en gang på 1980 eller 1990 tallet (jeg skal finne året).
Det er det bare at man blir i så godt humør av å snakke med "alle" "Amerikanere" de er så fantastiske folk, og landet er så fantastisk.
Jeg har alltid sagt at hvis man hadde tatt det som er best fra USA og det som er best i Norge så hadde man fått det beste landet i verden.
Både du og Polaris har helt rett ! Det du må huske er at du opplever USA på First Class, du er en hvit mann, en turist som ikke er avhengig av noen av våre helsetjenester eller pensjonsordninger!

Mens du har vært her i USA har 3 av mine nevøer / ektefeller mistet jobbene sine, hvorfor - alle fordi de jobber med forskning eller utdannelse - min eldste nevø mistet jobben han hadde med å utdanne de med som Wenche Foss så flott sa, “de kom hit med mindre bagasje enn oss andre” vi har jo alle sett Donald Trump latterliggjøre en handikappet journalist ! Så i Trumps Amerika er det ikke plass til noen som ikke er hvit, religiøse og mann !

Når jeg fikk mitt første Green Card 27 år siden hadde jeg Freedom of Speech, jeg kunne f.eks. uttrykke sympati for Palestinerne (på ingen måte Hamas) det kan jeg ikke i dag - siden Januar 20 har jeg mistet min adgang til å si hva jeg mener, jeg kan ikke delta sammen med våre venner i protestene mot Trump og Musk (1000 deltok lokalt her) men som min Immigrasjon Advokat rådet meg, ikke kom i nærheten engang mens du er i prosessen med å bli statsborger ! (Og jeg har søkt om statsborgerskap for å kunne fritt reise hjem til Norge for å besøke min 88 år gamle far når jeg vil og for kanskje beholde min pensjon her i USA som i dag utgjør NOK 35.000 i måneden).

Denne uken fikk vi også en advarsel fra firmaet om vi som “kun” har Green Card kun livsviktig reise ut av USA.

Eller hva som skjedde i forrige uke med min 90 år gamle Svigermor - hun har vært US Citizen siden 1966 - men hun har ennå en nokså sterk aksent (Spansk) i banken ble hun fortalt hun burde pelle seg hjem til Mexico ! (Hun er født i Argentina og har like mye med Mexico som du har ! Heldigvis hører hun dårlig og oppfattet ikke dette, men hennes datter, min fantastiske kone, hørte det hele og med et Italiensk lynne satte den lokale Banksjefen på plass på en måte som gav liten tvil om at han måtte bytte bukser….hvite menn er feige

Så jeg er veldig glad for at du har opplevd USA First Class, men ikke latterliggjør de som opplever noe helt annet.