Thread: Til Erbil
View Single Post
Old Yesterday, 19:51   #6
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: Til Erbil

Nå hadde jeg nå maks uflaks med bussgate så alt handla egentlig om å komme kjappest mulig gjennom transfersecurity i IST også der pep metalldetektoren og jeg hadde visst glemt en vannflaske i sekken og, så det tok jo noen minutter ekstra. Avgang var på B piren, men jeg rakk kjapt toalettebesøk før flyet boardet.

Det var nokså spennende å se et Aeroflot-fly igjen, de ser man ikke så ofte lenger.
Avgang mot sør på IST og måltid fikk jeg en köfte som faktisk smakte ganske godt og så ble det litt filmtitting (Toy Story haha) og litt øl hele veien til OSL. Det jeg liker med Turkish er IFE på short/mediumhaul flåten sin. På denne flyginga til OSL var det attpåtil en kvinnelig kaptein, så selv i noen muslimske land går det an. Ellers var dette i dagene etter at ordføreren i Istanbul ble arrestert, men flyplassen var ikke preget av dette på noen måte og alt gikk som normalt. Kan egentlig anbefale Turkish til og fra Midtøsten selv om transittsecurity i IST er litt upraktisk. Her i Europa slipper man som regel det når man kommer fra Schengen og litt avhengig av layout på flyplass USA/UK osv.

Ellers virker det ikke som mye ekstra til gullmedlemmer i Turkish, ingen softblock eller noe virker det som, men fasttrack i IST er virkelig gull verdt. Jeg kan på ingen måte anbefale noen å overnatte i loungen der om man ikke har tilgang på hvilerom, så neste gang vil jeg nok velge gunstigere connections enn det der.... Nå fantes jo det i dette tilfellet, men til en god del dyrere pris. Jeg hadde spart på feks Yotel airside hotellet som ikke er direkte billig og det sier jo litt hvor mye dyrere det var med den gunstigere forbindeslen. Fnate tror jeg har omtalt det hotellet i en annen tripreport her. Også i Erbil finnes det ekstremt billige hoteller, men tenkte for en førstegangsfarer var greit med et litt vestlig hotell som sikkert kunne bistått litt mer med ting om det skjedde noe og hvor engelskkunnskapene var bra. Jeg klarte jo også å glemme koden jeg hadde satt på safen da jeg skulle åpne den siste dag, men det kom security og fikset ganske kjapt etter jeg hadde ringt ned til resepsjonen. Greit å ha med seg passet og div betalingskort hjem igjen.

Og ja litt morsmt for ut til flyplassen til EBL da jeg skulle dra fikk jeg en norsktalende taxisjåfør. Han hadde bodd fire år i Bergen, men lenge siden han hadde snakket noe norsk nå. Selv synes jeg han snakka det ganske bra så det var jo litt gøy. Kunne da lett forklare alt om sikkerhetssjekken på vei inn dit osv. Søstera hans bodde fortsatt i Norge sa han, så verden er jaggu liten! Engelskkunnskapene er nokså begrenset i det store og det hele , så litt arabiske og kurdiske fraser kan komme godt med her, selv om kurdisk jo er foretrukket. Han klaga over været i Bergen han taxisjåføren da, det var jeg enig med han i hehe. Careemappen er et must, man knytter betalingskort til det som Uber (appen er vel faktisk eid av Uber) og slipper å betale kontanter i et land som ellers er en cashøkonomi med veldig få unntak, feks tok hotellet kort i det minste. Også slipper man jo å krangle om prisen hehe. Heldigvis finnes det kun sedler i Irak som gjør ting enklere...

Last edited by Hypern; Yesterday at 20:01.
Hypern is offline   Reply With Quote