Thread: Til Erbil
View Single Post
Old Yesterday, 15:20   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: Til Erbil

Litt om hotellet jeg bodde på. Jeg bodde som sagt på Arjaan by Rotana (Rotana er en kjede basert i Dubai tror jeg ) og de har to hotell i Erbil. Det andre heter bare Erbil Rotana og er dyrere, men også flere restauranter og svømmebasseng.
Erbil Arjaan har kun en restaurant/bar men til gjengjeld er denne åpen hele døgnet rundt. Det finnes også andre vestlige kjeder her som Wyndham og Radisson har også et hotell her. For å komme inn på hotellet må man innom en flyplass-stil sikkerhetssjekk først og det er egentlig mest praktisk å bli sluppet av ved hovedveien utenfor enn å bli kjørt inn på selve hotellområdet hvor også bilen må tittes i av to tungt bevæpna sikkerhetsvakter og søkes gjennom med en detektor, så ja det er jo noe som bærer litt preg av at man er i et tidligere krigsherjet land. Ellers har hotellet et treningsstudio jeg benyttet en gang under oppholdet.

Badet her selvsagt en bidet som alle andre hotell i Midtøsten. Hotellet er forholdsvis nytt fra 2017, men å ta seg en dusj var helt umulig uten at gulvet ble søkkvått, så viktig å legge håndkle på gulvet. Ellers var det rent og pent.

Frokosten hadde et bra utvalg av vestlig og mer lokale varianter og omelett ble laget på ordre. Tok dessverre ikke bilde av det, men alle jeg møtte av personale på hotellet var vennlige og imøtekommende.

Også et bilde fra hotellets lille tja innebygget uteservering.Utvalget av øl var ikke så spenennde, Heineken var de de hadde på fat og det finnes ikke lokalt irakisk øl som man lett kan kjøpe. Man skal være obs på at alkohol er forbudt i resten av landet utenfor den kurdiske selvstyreprovinsen og prisen er norske priser på disse barene jeg var på. Men å kjøpe øl på butikkene som selger det er forholdsvis greit priset, feks her som også leverer på hotellene om man kjøper for 15 USD (meget effektivt tok kun 10 minutter fra jeg la inn en bestilling på WhatsAppen deres til jeg fikk melding om at de stod i resepsjonen)
https://gbottleshop.com/

Trenger man adapter ? Svaret på det er tja. Det virker som en blanding av britiske kontakter og europeiske. Jeg hadde med en som jeg på hotellet ikke trengte iallefall, men kan være lurt å ha med. Det var også flere kortvarige strømbrudd hvor hotellet kjørte på nødstrøm som gav noe belysing og sånn (wifien feks kutta ikke under de kortvarige bruddene). Så helt stabilt er jo det irakiske strømnettet ikke, men disse varte oftest ikke mer enn noen minutter om gangen.

Last edited by Hypern; Yesterday at 15:30.
Hypern is offline   Reply With Quote