Quote:
Originally Posted by AndreasN
Blitt nevnt før. Men har der i det hele tatt vært diskutert muligheten for at Flytoget skulle kunne bestå utelukkende på strekningen OSL-Oslo S? De 8 settene av type 78 skulle vel kunne ta seg av den trafikken på den strekningen med 10 minutters frekvens?
|
Planen fra regjeringen og jernbanedirektoratet som skal gjelde fra 2027 (har sammenheng med andre jernbaneutvikling) er at Flytoget skal integreres i RE10 (Drammen-Lillehammer) og RE11 (Skien-Eidsvoll) som begge skal få flere avganger i timen. I første omgang vil vel enkelte av RE10 avgangene bli snudd på Eidsvoll.
Hele poenget med å integrere Flytoget var vel å fordele kapasiteten og minske trengselen på togene som går forbi
OSL Gardermoen.
Men hvis det går slik flere håper på at man tillater "Open Acess" operatører som er private selskaper i direkte konkurranse mot det offentlige så kan det være at Flytoget bestemmer for å kjøre egne tog mellom Oslo S og Gardermoen, men det blir nok kun dersom ikke det offentlige og VY tar all ledig slots på strekningen.
Selve togene BM71 og BM78 er vel eid av Flytoget og dermed vil dem ikke automatisk bli overført til VY (eventuelt Norske Tog). Så skal disse inn i VY trafikk må det gjøres en handel mellom partene.