View Single Post
Old 27-03-2025, 15:06   #5
regnerden
ScanFlyer Blue

Default Re: Uro blandt SAS piloter 2025

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Og for å surre det helt tilbake til trådens faktiske topic: hvordan kan Norwegian tilby bedre lønn enn SAS? Er det fordi de ikke har så mye seigrumpa administrasjon i Frösundavik? Hvor kutter de? Pristeknisk drar jo begge selskap mer eller mindre samme billettpris, iallefall fra min rent anekdotiske personlige opplevelse som passasjer intra Europa.
Dette er jo et svært interessant spørsmål, og høyrelevant for tråden som du sier. Mange faktorer selvsagt, men her er noen, og så får andre fylle på:

-Slik jeg ser det kan en av SAS' hovedutfordringer oppsummeres slik: de klarer ikke å vise hvorfor folk bør velge dem. Jeg oppfatter at veldig mange snakker om valg av flyselskap som om at ikke det er noen forskjell mellom Norwegian og SAS. Vi interesserte vet jo at det er en del (feks setekomfort, litt "gratis" servering, bedre connectionmuligheter osv). MEN, man kan ha så mange ting man er bedre på man vil uten at det hjelper hvis ikke den gemene hop også er av den oppfatningen. Norwegian er tydelig på at folk skal velge dem pga pris. SAS prøver litt på det samme, men det funker ikke å drive SAS som et lavprisselskap. Den mismatchen lider de av.

-SAS har utvilsomt en del kostnader Norwegian slipper knyttet til at det er dyrere å drive hub-and-spoke enn mer point-point trafikk. Nå har denne forskjellen riktignok blitt mindre de siste årene når DY har gått mer mot forretning og SK mot fritid, men en viss forskjell er der fortsatt; samtidigheten til SAS ila en uke er større. Dette henger sammen med punktet over, SAS klarer ikke å drive nok ekstra inntekter til å veie opp for disse høyere kostnadene knyttet til mer kompleks og dyrere drift. Det gjør igjen at det blir mindre penger igjen til lønninger, og hva skjer da? Jo, pilotene krever x, selskapet er villig til tilby mindre enn x, og så blir det streik.

-Når det gjelder hvorfor SAS kan tilby (så mye) lavere lønn enn Norwegian: standard tilbud og etterspørselsteori. Når SAS får de pilotene de trenger til en så mye lavere pris enn Norwegian betyr det enkelt sagt at Norwegian betaler mer enn de trenger. Mer avansert sagt er selvsagt regnestykket mer komplisert, da kostnadene knyttet til den økende gjennomtrekken i SAS er betydelige. I kjølvannet av den store lønnsøkningen til en gruppe av Norwegian-pilotene i fjor fikk jeg følelsen av at Karlsen og co er villig til å betale litt ekstra for stabilitet og fornøyde ansatte. Det tror jeg er lurt, selv om regnskapet blir litt mindre grønt på kort sikt.

-Og til slutt, det du skriver til slutt: Hvis SAS ikke klarer å ta høyere billettpriser enn Norwegian gjøres det noe fundamentalt galt. Jeg har ikke helt samme oppfatning som deg, men i fravær av datasett på det trenger vi ikke å diskutere prisingsmønstre.

Veldig enkelt å ta "McKinsey-approachen" og si øk inntekter og senk kostnader, men for SAS er kostnadene knyttet til "alt annet" så store at det ikke er penger i selskapet til å lønne piloter på en måte som gjør at alle er (ganske) fornøyde. Der treffer Norwegian langt bedre.
regnerden is offline   Reply With Quote