Quote:
Originally Posted by Cloudmaster
"Her kan man sikkert peke på at det er pilotfeil, men jeg heller mot at det er systemfeil" Jeg skjønner hva du mener - men dette kan leses som det er enten «pilotfeil» eller «systemfeil». Vi ser ofte denne tenkningen i presse og media – var det «menneskelig svikt» eller «systemsvikt»? Fra et sikkerhetsfaglig perspektiv er det nyttig å venne seg til at det stort sett alltid er begge deler – når noe går galt i luftfart, er det alltid noen som har gjort noe de i etterpåklokskapens klare lys ikke burde ha gjort (eller ikke gjorde noe de burde ha gjort). Det utelukker på ingen måte at «systemet» er involvert. Et systemperspektiv på sikkerhet handler jo nettopp om å ta utgangspunkt i det faktum at det er normalt å gjøre feil, og så lage systemer som forebygger, fanger opp og minsker konsekvensene av feilhandlinger.
|
Ja, det var dette jeg mente, men ser i etterkant at jeg har uttrykt meg litt klønete. Det er aldri enten eller, men en kombinasjon. Det blir spennende å lese den endelige rapporten, men blir ikke overrasket hvis den kan føre til endringer i regelverket.