Quote:
Originally posted by imm
Men jeg har også sett at måten det drives på er litt komplisert.
Flyvere og flyvertinner skal først møte opp på Gardermoen og ha briefing. Så skal de ta taxi til Torp (drøye to timers tur), så skal de være der i god tid før avgang, og sitte å vente på flyet sitt.
Innkommende mannskap skal ta taxi til Gardermoen.
|
Hva er alternativet? La crewet fly f.eks
OSL -
ALC -
TRF -
ALC -
OSL?
Dette måtte vel blitt en sykt lang arbeidsdag?
Quote:
Og maten som skal ombord i flyet kommer i egen bil. Også den fra Gardermoen... Så om noe skulle være feil med antall eller noe, så går det ikke å rette på.
|
Da er det nesten naturlig å tro at det er billigere å få maten fra
OSL, enn å kjøpe den av
SSP lokalt, eller?
Quote:
Jeg sto her for en tid tilbake og fulgte med på alt dette. SAS landet på Torp, og da nesten alle passasjerene var ute, landet Ryanair. Og før SAS hadde startet ombordstigningen, var Ryanair i luften igjen. Ikke særlig effektivitet med snutiden, og dette kombinert med store kostnader med transport av mat og mannskap (og sikkert mye annet også), så skal det vel litt til for at noe skal bli lønnsomt. Eller hva?
|
I motsetning til Ryanair sin "hit'n run-taktikk", så har
SAS Braathens crewbytte, cleaning, catering, og vann og toalett-service på Torp... Sånt tar tid...
I tillegg til at cleaning tar lengre tid enn Ryanairs "feie over kabinen med et blikk", så tar også lossing og lasting lengre tid.
For oss som er vant til Ryanairs glatte lasteromsgulv, to mann i belly, og 170 kolli foran, så blir det å laste en
SAS Braathens-maskin med "sliding carpet" og fordelt last, som å jobbe med håndbrekket på. At man også må ta hensyn til at cateringbilen skal ha plass bidrar også til en mindre hensiktsmessig plassering av utstyr, manuell manøvrering av traller, osv..
Med så mange forskjeller mellom de to, så blir det å sammenligne turnaround av
SAS Braathens og Ryanair som å sammenligne epler med kulepenner...
Det er to vidt forskjellige ting...
...men det vet jo du også...