https://www.nord24.no/norwegian-om-b.../s/5-32-217884 (amedia +).
I korte trekk sier WGH/DY at Avinor har skyld i problemene med baggasje på
TOS. Ikke bare må en vente lenge, men en sliter også med få med baggasje på avgang. Grunnen til dette er at det kun er to sluser inn med baggasje, og ved irrops blir det for lite kapasitet.
Quote:
– Vår oppfatning av situasjonen ved bagasjeanlegget på Langnes er at den ikke er dimensjonert til å håndtere det høye volumet av flytrafikk i Avinors vinterprogram, skriver kommunikasjonsrådgiver Satha Sritharan på vegne av Widerøe Ground Handling i en e-post til Nordlys.
|
Flyplassjefen viser til at det ikke er kapasitetsproblemer, siden en bare bruker 1/3 av teoretisk kapasitet på innlandsbåndet.
Uansett, så har Avinor nå besluttet å sende en delegasjon til
TOS 6. mars for å undersøke kapasiteten på rullebane, sikkerhetskontroll og terminalen for øvrig. Da vil de oppdage det samme som WGH, Norwegian, jeg og alle som har besøkt
TOS om vinteren: Kapasiteten er sprengt nov-mar og det må bygges større sikkerhetskontroll, et ekstra baggasjebånd og utvides i på airside i terminalen.