Del 3:
På grunn av slot restrictions på
LHR, til tross for at vi pushet på tid, så var vi ikke i luften før 45 minutter etter scheduled avgangstid.
En familie på tre satt på rekke 7 G,H,K (foran meg), 7A og 8A var også tatt, og i to av midtradene i fremre del av flyet var det 2 stk kinesiske air marshalls, som hver hadde en rad for seg selv. Disse byttet på å sove eller gå runder i kabinen iført en bodycam. Bak de første 3 radene var det ikke et ledig sete å se. Men et par folk flyttet fra de bakre radene til 7 D,E og 9A og K etterhvert. Jeg var fornøyd med en to-seter for meg selv.
Setekart:
Rundt 45 minutter etter avgang, startet drikkeserveringen. Man kunne velge mellom Pepsi, 7Up, vann, eple/appelsin/tomatjuice. Det var også øl og en rødvin tilgjengelig så vidt jeg kunne se. Valgte Pepsi og vann. All drikke i economy ble servert i pappkopper, som jeg foretrekker over plast av miljøhensyn.
15 minutter etter første drikkeservering, startet matserveringen. I economy stod valget mellom reker med ris eller kylling med potetmos. Gikk for kyllingen, og den var skikkelig digg og saftig. Middagen ble servert med en liten potetsalat, et kaldt rundstykke og en ostekake med pasjonsfrukt.
Under middagen så jeg på dokumentaren An Impossible Project, som handler om Polaroid's "rebirth". Interessant for folk som meg som foretrekker analoge formater (foto, film, LP, osv.).
Etter middagen var det en tur på toalettet. Fra det jeg kunne se, ble doene sjekket mellom hvert besøk, med mindre det var kø. De var rene og luktet godt (de hadde ZH-brandede "wunderbaum" i toalettene) hver gang jeg var innom. Kina har forbedret seg masse de siste 10-15 årene må jeg si (jeg bodde en periode i Beijing i 2013-2014, og dette var ikke normen for kinesiske selskaper rundt den tiden).
Begynte å duppe av mot slutten av filmen, og forsøkte å finne en god sovestilling, som ikke er lett på en to-seter (men jeg klager ikke altså. Var takknemlig for å ha to seter for meg selv.) Forsøkte noen variasjoner av å ligge i sidelengs fosterstilling eller strekke meg ut sidelengs på skrå og litt annet. Heldigvis hadde jeg to tepper og to puter, så kunne pakke inn begge putene med ett av pleddene for å lage en "superpute", som hjelper en del på komforten. Ble noen timer med lett søvn, men ble uansett ikke mer enn et par timer på øyet totalt sett.
To timer før ankomst i
SZX, våknet jeg opp etter at drikkeserveringen hadde startet til frokosten. På stolryggen foran meg så jeg en klistrelapp om at jeg sov under serveringen, og at det bare var å plinge for å få servering når jeg våknet. Dette synes jeg er super service.
Fikk drikke når de skulle til å starte mat-serveringen. Valgte da appelsinjuice. Av mat kunne man velge mellom pølse med omelett eller kinesiske nudler med kylling. Jeg gikk for den kinesiske frokosten, da jeg ofte synes at vestlig frokost i Kina ofte er ganske dårlig. Dette var riktig valg. Nudlene var gode, kyllingen var saftig og du kan også få en klatt med ekstra chillisaus av typen Lao Gan Ma for ekstra smak. Veldig bra! Sammen med frokosten blir det servert en standard tørr croissant, syltetøy, yoghurt og en liten skål med melon-biter. Jeg var fornøyd med frokosten, og alt ble spist opp.
Til frokosten så jeg på Panda Plan, en ny kinesisk Jackie Chan film. Jeg gir den 1.5 av 5 stjerner på Letterboxd. Ikke verdt å se. De fleste av filmene ombord er kinesiske, med et fåtall internasjonale titler. Alle filmene har både engelsk og kinesisk undertekst. Så det er i hvertfall mulig å se på filmene ombord.
Nøt også utsikten over den kinesiske fjellheimen.
1 time før landing, så kom purser rundt til oss i gull-seksjonen av kabinen og sa at hvis vi måtte på do, så var det best å gjøre nå, da de snart skulle gjøre klar kabinen for ankomst. Pluss i boken!
Innflygningen til
SZX er ganske spektakulær, med skyskrapere så langt øyet kan se (så mer spektakulært ut i virkeligheten enn på bildet. Shenzhen ligger rett bak Hong Kong i listen over steder med høyest tetthet av skyskrapere. Men jeg synes det så tettere ut i Shenzhen, da det ikke er like mange fjell som i HK, og innflygningen der ikke går rett over byen, så i mine øyne var innflygningen til
SZX mer spektakulær!
Vi landet 45 minutter etter oppsatt rutetid på grunn av forsinkelsen på Heathrow. Flyplassen i Shenzhen er massiv, men den internasjonale seksjonen er relativt liten. Så vi rullet opp til en remote stand, og ble busset over til terminalen. Alltid spenstig å ankomme til bussgate etter en long haul reise. Reisende i Business og Premium gikk ut av flyet fra fremre dør og hadde en egen minibuss til terminalbygget.
Så snart jeg skrudde av flymodus (jeg har en roaming pakke på min UK mobil), så fikk jeg en push varsling fra Miles & More appen som sa at jeg hadde mottatt 60 points og 2986 miles. Det var raskt det.
Veldig fornøyd hittil med reisen, og overrasket over hvor bra Shenzhen var i forhold til forventningene (som var ganske lave). Med unntak av hvor elendige nettsidene er og mangelen på mulighetene til å forhåndsreservere seter (disclaimer, GoToGate hadde setereservasjon for £9 per segment, men det var for det meste midtseter eller midtgang bakerst tilgjengelig, og det så jeg ikke som verdt å betale for). Jeg har sett liknende billetter med ZH til Vietnam eller andre steder i sør-øst Asia for rundt £450 t/r utenom høytid, men £800 midt under kinesisk nyttår er ikke dumt, når alle andre skal ha minst 4-500 mer for samme tidsrom. Bra reisetider også med sen avgang på fredag fra Heathrow for full arbeidsdag før avreise. Hvis prisen er riktig, så flyr jeg gjerne longhaul med dem igjen.